Pressemeddelelse fra Europabevægelsen
Transporten udgør over ¼-del af CO2-udslippet
Transportsystemet i EU udgør over
% af EU’s samlede CO2-udledning, ifølge Det Europæiske Miljøagentur. Udledningen kommer både fra biler, varebiler, lastbiler og busser (som står for 70 % af udledningen), mens resten hovedsagligt kommer fra skibe og fly. Ifølge seneste rapport fra FN’s klimapanel bliver de næste 10 år helt afgørende i vores kamp mod klimaforandringerne. Derfor er det, ifølge Europabevægelsen, afgørende, at vi diskuterer, hvordan transportsektoren kan hjælpe til med at sænke CO2-udslippet.Europabevægelsen har lavet et “grønt turbo-topmøde”, hvor deltagerne skal diskutere balancen imellem, at transportsektoren på den ene side skal nedbringe CO2-udslippet, samtidig med at EU på den anden side skal tage hensyn til branchen og forbrugerne.
Program for dagen:
08.30-08.40 Velkomst v. Europabevægelsens formand Stine Bosse
08.40-08.50 Keynote v. Benny Engelbrecht, transportminister
08.50-09.05 Oplæg: Henriette Kjær (ITD)
09.05-09.30 Debat med Stine Bosse, Henriette Kjær (ITD), Niels Buus Kristensen (Klimarådet)
09.30-09.45 Oplæg: Jeppe Juul (Rådet for Grøn Omstilling)
09.45-10.00 Pause
10.00-10.45 Debat m. Jeppe Juul, Marianne Vind (MEP, S), Karen Melchior (MEP, RV)
10.45-11.00 Afrunding v/Fønsskov
11.00-11.45 Netværk
Ordstyrer: Mikkel Fønsskov
En kort køretur gennem transportdelen i Fit for 55:
Fit for 55-pakken, som EU-Kommissionen har lagt frem, vil være central i diskussionen. Det er en lovgivningspakke fra midten af juli 2021, som skal nedbringe CO2-udslippet med 55 % sammenlignet med 1990. Du kan læse mere om EU-Kommissionens “Fit for 55”-pakke
på EU-Kommissionens hjemmeside (tryk i toppen af linket for dansk sprog).De vigtigste forslag, når det gælder transportdelen af “Fit for 55”, kan opsummeres kort.
Kommissionen foreslår et stop for gratis emissionskvoter til luftfarten. Kvoterne skal langsomt udfases. Desuden foreslår Kommissionen, at skibsfartens emissioner inkluderes i det eksisterende kvotehandelssystem. Dernæst foreslår EU-Kommissionen at skabe et særskilt kvotehandels-system for
vejtransport og bygninger. Det betyder, at brændstofdistribution til vejtransport og bygninger vil blive kvotebelagt. Forbrugeren vil ikke skulle håndtere kvotesystemet selv, men kvoterne kan medvirke til prisstigninger for forbrugeren. For at kompensere vil EU-Kommissionen indføreen “ny social klimafond”, som skal støtte bl.a. energi-effektiviseringer hos forbrugerne. Endelig foreslår EU-Kommissionen også, at kun nul-emissionsbiler må sælges fra 2035.
Og hvad er det nu lige kvotesystemet går ud på? Det kan du læse mere om
på EU-oplysningens hjemmeside (4 minutters læsetid). Du kan læse mere om, hvordan Danmark administrer EU’s kvoteordning (5-7 minutter).Tilmelding sker via. Europabevæglsens hjemmeside:
Kontakt:
Presse- og kommunikationsansvarlig Emil Sloth Andersen tlf.: +45 22 51 67 57 email: esa@europabevaegelsen.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/kom-til-aben-konference-om-gron-transport-med-transportministeren?releaseId=13632800
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **