PRM / Trivselsmålinger med smartphones er fremtiden

    Pressemeddelelse fra Alexandra Instituttet

    Validt billede af trivsel

    Karen Johanne Kortbek er Senior User Experience Specialist for app-udviklingen. Som brugerinddragelsesekspert har hun blandt andet forestået en række fysiske og online workshops med elever og lærere fra skoler i Hammel og Odder. Appen skal på basis af data fra børnenes hverdag hjælpe med til at opnå et mere kontinuerligt og validt billede af elevernes trivsel og bidrage til, at skolen kan opdage elever med stor mistrivsel og skolevægring tidligere.

    Udviklingssamarbejdet med viceskoleleder Frank Kejlberg og skolens lærere og elever har givet uundværlig indsigt i, hvad der skal til for, at elever og lærere kan bruge appen som et aktivt dialogredskab. Det er målet, at appen kan indgå naturligt i det løbende trivselsarbejde og særligt i de enkelte klasser være værdifuldt for elever og lærere, fx gennem ‘klassetrivselssessioner’, hvor man kan se klassens humør, søvnkvalitet mv. og få en åben og løbende dialog om det.

    Elevernes mulighed for at tage ejerskab af trivsel

    Appen har en række funktioner, der opsamler data og retter fokus mod de perspektiver, som ligger i at anvende data fra børnenes hverdag til at understøtte trivselsarbejdet i skolen.

    Både Karen Johanne Kortbek og Frank Kjeldberg pointerer vigtigheden af at skabe større ejerskab blandt eleverne, når der arbejdes med trivsel i skolen. Og her er brugen af smartphones ifølge eleverne selv et rigtig godt redskab for klassens snakke om trivsel.

    Moods kan hjælpe med at se de ‘blinde vinkler’ og ved at supplere observationer med data,kan man opnå et mere konstant og validt billede af elevernes trivsel. Appen kan skabe større ejerskab hos eleverne, og det er muligt at se sammenhænge mellem data, på tværs af alder og køn og over tid.

    Nogle af de indsamlede erfaringer fra elever viser, at det er sjovere, når dataindsamling og visualisering sker digitalt, og man kan skrive ting, man ikke tør sige. Derfor har det også været vigtigt at få eleverne med ind i både design og udvikling af appens funktioner.

    Den kan vise refleksionen blandt eleverne og kan sætte fokus på trivsel, der hvor det betyder noget for eleverne. Den kan være med til at vise symptomer, som kan udløse reaktioner, så skolen kan opdage elever med stor mistrivsel og skolevægring tidligere.

    Fremtidsperspektiver og udfordringer

    På den lange bane er det ambitionen at anonymiserede data fra appen, evt. sammenholdt med andre datakilder, også vil kunne bidrage til at se større sundhedsrelevante sammenhænge. Et eksempel kunne være at se på, om der er særlige trivselsudfordringer for for tidligt fødte børn. Men generelt set er det især muligheden for tidlige forudsigelser om, hvornår den enkelte elev vil få det svært, der rummer store perspektiver, fordi alvorlig mistrivsel i skoleårene kan have alvorlige skadevirkninger langt hen i livet, siger Frank Kejlberg og Karen Johanne Kortbek.

    Om appen Moods

    Appen Moods udvikles som en del af forskningsprojektet HealthD360, der er støttet af Innovationsfonden. Appen designes primært til elever i 4.-7. klasse og er udviklet i samarbejde med elever, lærere og sundhedsplejersker på baggrund af workshops, spørgeskemaer og møder. Du kan læse mere om udviklingsarbejdet med eleverne i Hammel i denne blogpost.

    Se opsummeringen i slides fra konferencen:

    https://healthd360.dk/wp-content/uploads/2021/09/14.15_Trivselsmaalinger-med-smartphones-er-fremtiden_Kortbek-og-Kejlberg.pdf

    Læs mere om forskningsprojektet HealthD360:

    Forside

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/trivselsmalinger-med-smartphones-er-fremtiden?releaseId=13632232

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **