Pressemeddelelse fra Bosch Car Service
For 100 år siden åbnede Robert Bosch sit første autoværksted, og lige som i dag var det dengang et gennemgående fokus på kvalitet og innovation, der drev værket. Som en del af Bosch-koncernen har de 100 danske Bosch Car Service-værksteder en unik adgang til og indsigt i branchens teknologiske udvikling, som har placeret dem forrest i feltet. Ikke mindst over for den største gamechanger i nyere tid – den grønne omstilling.
– Robert Bosch var kvalitetsbevidst, og lige siden hans tid, har det at kunne levere den højeste kvalitet været hjørnestenen i vores værksteders dna. Bosch er med til at udvikle reservedele til praktisk talt alle biler, og derfor har vores medlemmer insiderviden og adgang til teknologier som diagnoseværktøjer, som ingen andre frie værksteder har adgang til, siger Jacob Mortensen, der er kædechef i Bosch Car Service.
Medlemmerne af Bosch Car Service har for eksempel også adgang til et omfattende online bookingsystem, hvor man som kunde kan få prisen på den konkrete reparation eller ydelse at vide med det samme.
Uddanner branchen til elbiler
Det er essentielt for værkstederne, at de er klar til at møde de udfordringer, som omstillingen til el- og hybridbiler medfører. Ifølge Erik Rasmussen, der er formand for Dansk Bilbrancheråd, er værkstederne generelt godt klædt på, og det er også nødvendigt.
– Hybridbilerne rammer allerede værkstederne i stor stil, så det er nu, man som værksted skal omstille sig, hvis ikke man er begyndt. Mange står fortsat med nogle udfordringer med hensyn til uddannelse og teknologiske løsninger, som de bør gå i møde, for der er stor konkurrence om at få lov til at servicere bilerne i de næste år, og den bliver ikke mildere, siger Erik Rasmussen.
Gennem de sidste fem år har en fast del af Bosch’ systemtekniker-uddannelse været dedikeret til el- og hybridbiler. Samtidig bliver eleverne på koncernens egen lærlingeuddannelse på Skjern Tekniske Skole uddannet i de nyeste teknikker på området, og de får Bosch’ egne systemer og diagnoseværktøjer ind under huden fra begyndelsen.
– For at være på forkant med udviklingen prioriterer vi el- og hybridbiler højt, og derfor har vi i de sidste to år insisteret kraftigt på, at alle teknikerne på vores værksteder bliver efteruddannet på området. At gå forrest i forhold til innovation og teknologi ligger i vores dna, og vi er stolte over, at vi blandt andet gennem vores uddannelsesforløb er med til at udvikle fremtidens mekanikere, siger Jacob Mortensen.
På udkig efter de rigtige værksteder
Bosch Car Service-værkstederne kan trække på ressourcer som for eksempel højteknologiske diagnoseværktøjer og uddannelse, som er med til at sikre et højt
, og de bruger i høj grad hinanden til sparring. Der er en stor fællesskabsfølelse blandt medlemmerne, og derfor vægtes det højt, at værkstederne har det rigtige mindset.– Vi er til stede 100 steder i landet, men der er stadig områder, hvor vi gerne vil være repræsenteret med nye medlemmer. Det er dog vigtigt at understrege, at det skal være de rigtige værksteder, som kan leve op til kvaliteten og har den rette indstilling til vores kerneværdier. Det er fællesskabet, der har været med til at drive det fremad gennem de sidste 100 år, og det skal gerne fortsætte, siger Jacob Mortensen.
Kontakt:
Jacob Mortensen
Kædechef, Bosch Car Service
(+45) 40 49 03 54
Jacob.mortensen@dk.bosch.com
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/en-af-verdens-storste-frie-vaerkstedskaeder-fylder-100-ar?releaseId=13632178
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **