PRM / Danskerne har travlt, når de kører bil – med sms’er, opkald og sociale medier

    Pressemeddelelse fra GF Fonden

    En sms fra konen, en venneanmodning på Facebook, en meddelelse om breaking news fra nyhedsappen. Det er sjældent, at danskerne får lov til at køre bil uden konstante notifikationer fra deres mobiltelefoner. Og det er desværre også sjældent, at notifikationer blot får lov til at være notifikationer.

    – Det sker faktisk ofte, at jeg kører ved siden af eller bagved en bil, hvor jeg kan se, at føreren har gang i alt muligt andet end at holde øje med vejen og trafikken omkring sig. Hver gang bliver jeg både forbløffet og en smule skræmt, for det kan utroligt hurtigt gå galt – ikke kun for føreren af bilen, men også for alle os medtrafikanter, siger Jens Jørgen Vinther, der er bestyrelsesformand i GF Fonden, som arbejder aktivt med at forbedre trafiksikkerheden i hele landet.

    25.524 sigtelser
    Fondsformanden er ikke alene med sine oplevelser på de danske veje. Samme tendens kan man nemlig se hos de danske politikredse, der i 2020 sigtede intet mindre end 25.524 bilister for at anvende håndholdt telekommunikationsudstyr under kørsel.

    Derfor er det heller ikke overraskende, at størstedelen af respondenterne i en analyse fra GF Fonden oplever, at deres medtrafikanters uopmærksomhed især skyldes brugen af mobiltelefon. Hele 8 ud af 10 angiver, at de af og til oplever, at andre bilister taler i håndholdt mobil. Og så er det faktisk kun halvdelen af bilisterne, der angiver, at de ikke selv læser og svarer på beskeder, imens de kører bil.

    – Det virker helt utroligt, at vi i et land som Danmark – med alle de teknologiske muligheder vi har – har så mange bilister, der sender sms’er og taler i telefon, som om de sad i deres sofa, siger GF Fondens bestyrelsesformand, Jens Jørgen Vinther.

    Der er enormt meget at vinde
    At trafikanterne på de danske veje er uopmærksomme i trafikken, er ikke kun irriterende for deres medtrafikanter. Det er også en kraftig og direkte medvirkende faktor til trafikulykker.

    Faktisk skyldes omkring 9 ud af 10 trafikulykker den såkaldte menneskelige faktor – altså vores adfærd i trafikken. Og 6 ud af 10 ulykker skyldes direkte uopmærksomme trafikanter eller utilstrækkelig orientering.

    – Man skulle tro, at den skærpede straf for at bruge mobilen under kørsel, ville få flere til at tænke sig om en ekstra gang, inden de hev mobilen op af lommen. Men på trods af, at man nu både får et klip i kørekortet, en bøde på 1.500 kroner og bliver pålagt at betale 500 kroner til Offerfonden, ser det ikke ud til at have haft den store effekt, siger Jens Jørgen Vinther og fortsætter:

    – Derfor kan jeg kun tale til danskernes samvittighed og bede dem overveje, hvor mange liv de sætter i fare, når de vender fokus mod mobilen i stedet for vejen. For der er enormt meget at vinde, hvis vi alle sammen tager ansvar for vores egen opmærksomhed i trafikken, slutter han.

    *** FAKTABOKS ***

    5 forslag til fremragende fokus

  • Installer trådløs telefoni i bilen, så du kan holde begge hænder på rattet og begge øjne på vejen.
  • Læg mobilen godt væk i en taske, i handskerum eller på bagsædet, så du ikke bliver fristet til at tjekke indkomne beskeder og notifikationer.
  • Indtast dit bestemmelsessted på din mobils GPS, inden du triller ud ad indkørslen.
  • Hold ind til siden, hvis du er nødt til at svare på en sms eller indstille GPS’en.
  • Gør det klart for venner og familie, at du ikke svarer på opkald og sms’er, mens du færdes i trafikken. Og brug fx ‘Forstyr ikke’-funktionen på din mobil. Den kan bruges af både bilister og cyklister.
  • ***

    Om analysen
    Analysen er foretaget af analysebureauet Bilendi for GF Fonden blandt personer i alderen 18 år +, som er enten bilist eller cyklist. Se mere om analysen her.

    Kontakt:

    Kommunikationskonsulent Rikke Stange Laursen tlf.: 28 10 83 23 email: presse@gfforsikring.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danskerne-har-travlt-nar-de-korer-bil-med-smser-opkald-og-sociale-medier?releaseId=13630916

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **