Pressemeddelelse fra GreenMind ApS
En gennemgang af butiksporteføljen i 43 danske storcentre viser, at genbrugsbutikker stort set er ikkeeksisterende i de velpolerede shoppingcentre. Men nu melder en af de eneste genbrugsbutikker i danske storcentre, elektronik-genbrugskæden
, om en bragendes succes med salget.– Vi har netop åbnet vores sjette fysiske butik for salg af genbrugselektronik, og denne gang er vi gået meget bevidst efter storcentre igen. Selvom vores gadeplansbutikker har gode lokationer, og vores onlinesalg tager en god bid af kagen, så sælger vores storcenterbutikker i snit tre gange så meget som vores øvrige butikker. En del af det er, at vi i indretningen og præsentationen af vores butikker i de åbne centre har lagt et stort fokus på at kunne vise vores bæredygtige DNA, og der er storcentre perfekte showrooms for os, siger Brian Funch, partner i GreenMind.
GreenMind opkøber, sælger og reparerer brugt elektronik, som en af Danmarks største aktører. Af en omsætning i 2020 på 70 millioner er det særligt salget af
, som klarer sig godt i kædens tre storcenterbutikker.Luksusgenbrug skyder op
Økonomi og branding har hidtil udgjort kløften mellem shoppingcentre og genbrugsbutikker, hvor de dyre lokaler på den ene side afholder genbrugsbutikkerne, mens en rodet genbrugsprofil skaber et mismatch for centrenes øvrige butikker. Det fortæller direktøren fra Dansk Detail, som de senere år alligevel har oplevet et skred i den tendens.
– En ny kategori af luksusgenbrugsbutikker med mere polerede koncepter af udvalgte varer er skudt op overalt de senere år, og det er denne type butikker, som i langt højere grad kan konkurrere på lige fod med de etablerede brands og butikker i de danske shoppingcentre, forklarer Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail.
– Efter en lang coronaperiode, hvor de store udskrivninger på eksempelvis rejser har stået stille, så går detailhandlen en god sæson i møde og jeg tror, at luksus second-hand bliver en ny kategori af højdespringere på detailmarkedet.
Shoppingcenter ønsker velbrandet genbrug
Et af de storcentre, som er godt tilfredse med at lægge lokaler til second-hand kæden, er Rødovre Centrum. Her viser de foreløbige erfaringer, at almindelige butikker og genbrugsbutikker sagtens kan sameksistere.
– Det er utroligt vigtigt for os som storcenter, at helhedsindtrykket af butikkerne er, at de bliver passet godt, markedsført bedre og supplerer det brede udvalg. Der har vi tidligere været bekymret over genbrugsbutikkernes image, siger Jesper Andreasen, centerdirektør i Rødovre Centrum og fortsætter:
– Men GreenMind har imponeret os med både at have bygget en rigtig flot butik op, og kombineret med, at vi kunne mærke, at de brændte for deres koncept om genanvendelse og en stærk grøn profil, der matcher vores egen, så blev vi overbeviste om, at GreenMind skulle blive vores første second-hand butik. Og snart et år efter har vi ikke fortrudt.
Kontakt:
Brian Funch
Partner
(+45) 3121 2170
brian@greenmind.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/second-hand-kaede-indtager-danske-storcentre-pa-stribe?releaseId=13630231
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **