Pressemeddelelse fra PwC
Musikbranchen har været hårdt ramt af COVID-19, hvor særligt markedet for live-musik har taget de største slag med et tab på 1,8 mia. kr. fra 2019 til 2021 og gået fra en samlet omsætning på 3,7 mia. kr. i 2019 til 1,9 mia. kr. i 2021. Indtægter fra billetsalg udgør det klart største omsætningstab tab med 1,55 mia. kr., mens manglende sponsorindtægter i forbindelse med koncerter og festivaler er faldet med 250 mio. kr. i samme periode.
Fra 2022 vil markedet for live-musik vende og vækste med 2 mia. kr. svarende til 102 % og forventes at ramme en samlet omsætning på 3,9 mia. kr., under forudsætning af at livepublikummet efter COVID-19 fuldt ud fortsætter adfærd fra før COVID-19. Også det globale marked for live-musik går et godt 2022 i vente med en vækst på 84 % og fortsætter med en gennemsnitlig årlig vækst på 21 % mod 2025, viser PwC’s Global Entertainment & Media Outlook 2021-2025.
“Hele musikbranchen kigger ind i solide vækstrater efter et særligt hårdt 2020 med restriktioner og aflysninger. Allerede i år forventes branchen at vækste og tage noget af det tabte tilbage, men det er ikke i nærheden af de tal, vi kommer til at se i 2022, hvor vi forventer, at danskerne virkelig bruger musikken og støtter op om festivaler og koncerter,” siger Leif Ulbæk Jensen, der er partner og medieekspert i PwC.
Det er specielt salg af billetter til live-musik, der vil opleve stor økonomisk fremgang og stige fra 1,7 mia. kr. i 2021 til 3,4 mia. kr. i 2022. Ifølge PwC’s analyse forventes det, at markedet for live-musik vil stige knap 22 % om året frem til 2025.
“En årlig vækstrate på 22% er meget højt, men skal ses i lyset af det store fald under COVID-19. Vi forventer, at 2022 slår alle omsætningsrekorder fra forrige år, men herfra bliver væksten mere moderat på omkring 2-3 % om året frem til 2025,” forklarer Leif Ulbæk Jensen.
Stor efterspørgsel efter podcasts
Det globale marked for podcasts er i rivende udvikling. Antallet af månedlige podcastlyttere steg med 29,6 % i 2020 og 21,8 % i 2021. Det europæiske marked følger den globale udvikling og stiger med 26,8 % og 17,3 % i samme periode. Væksten fortsætter frem mod 2025 med en gennemsnitlig stigning i månedlige lyttere på 9,1 % om året. Antallet af månedlige lyttere estimeres at vokse fra 146 mio. i 2021 til 206 mio. lyttere i 2025.
“Der er kommet et langt større udbud af podcast, og samtidig er kvaliteten meget høj. Det er et medie, der er bekvemt og kræver minimum af lyttere. Udfordringen har været, hvordan en forretningsmodel skal sammensættes for at opnå en økonomisk bæredygtig forretning, men podcastmarkedet bliver særligt nu hjulpet på vej af flotte vækstudsigter for annonceindtægter,” fortæller Leif Ulbæk Jensen.
Det globale marked for podcasts reklameindtægter forventes at stige med knap 12 % om året fra 2021 til 2025, mens det europæiske marked opnår en endnu højere gennemsnitlig årlig vækst på 15 %.
Streaming med stabil, men faldende vækst
Selvom danskerne i stor grad stadig streamer musik er vækstraterne aftagende mod 2025, viser PwC’s analyse. Fra 2021 til 2025 bliver den årlige vækstrate knap halveret fra 5 % til 2,7 %. Trods faldende vækstrater forventes det stadig, at markedet for musikstreaming vil stige fra 840 mio. kr. i 2021 til 947 mio. kr. i 2025.
“Selvom de årlige vækstrater er faldende, udgør streaming stadig en vækstmotor for hele musikmarkedet, og en gennemsnitlig vækst på 2,8 % pr. år frem mod 2025 er stadig ganske stabilt. Samtidig gør de digitale aspekter af streaming det endnu mere interessant, fordi det er et marked, der er så upåvirket af eksterne forhold,” fortæller Leif Ulbæk Jensen og henviser til at musikstreaming steg 6,5 % under COVID-19 fra 2019 til 2020, mens live-musik faldt med 65 % i samme periode.
Om Global Entertainment & Media Outlook
PwC’s 22. årlige udgave af Global Entertainment & Media Outlook er en omfattende onlinekilde til global analyse af privat- og reklameforbrug. Med direkte sammenlignelige historiske og prognosebaserede data og kommentarer for fem år for 14 specifikke industrisegmenter i 53 lande og områder gør Outlook det lettere at sammenligne og modstille privatforbrug og reklameforbrug på tværs af segmenter, lande og områder. Du kan læse mere på
.Segmenter omfattet af Global Entertainment & Media Outlook
Bøger; Business-to-business; Biografer; Dataforbrug; Internetadgang; Internetreklamer; Musik, radio og podcasts; Aviser; Out-of-home; OTT video; Traditionelt tv og hjemmevideo; tv-reklamer; Videospil og e-sport; Virtual reality.
Vesteuropa
Lande i Europa indeholder Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Italien, Norge, Portugal, Schweiz, Storbritannien, Spanien, Sverige, Tyskland og Østrig.
Metode
Alle prognoserne er opbygget ved at først at indsamle historiske data fra en række forskellige kilder. En base af omfattende historiske data indsamles i første omgang fra offentligt tilgængelige informationskilder, herunder brancheorganisationer og statslige organer. Derudover er der gennemført interviews med relevante inden- og udenlandske organisationer, tilsynsmyndigheder og ledende aktører for at indsamle indsigter og estimater, der ikke er offentligt tilgængelige. Alle prognoser udarbejdes således som led i en samlet, integreret proces, der involverer både kvantitativ og kvalitativ analyse, herunder forventninger til udvikling i makroøkonomiske forhold. Prognoserne er resultatet af en scoping-proces, markedskort-lægning, dataindsamling, statistisk modellering og validering og er således i sagens natur behæftet med usikkerhed.
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/markedet-for-live-musik-vender-i-2022-og-podcasts-fortsaetter-markant-fremgang?releaseId=13630387
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **