Pressemeddelelse fra Too Good To Go ApS
I dag, tirsdag den 31. august, går et nyt, landsdækkende samarbejde live mellem føtex og madspildsaktøren Too Good To Go. Sammen vil de arbejde for, at overskudsmaden fra landets 107 føtex-butikker havner på danskernes tallerkener i stedet for skraldespanden. I alt forventer parterne at reducere dagligvarekædens madspild med mere end en million CO2-ækvivalenter om året til at begynde med. Det svarer til, at planeten i CO2e-udledning vil blive sparet for 4.370 flyrejser fra København til London om året.
Dagligvarekæden er ikke den første af sin slags til at finde vej ind i madspildsaktørens app. Men sammen forventer parterne, at hvert varehus i gennemsnit kommer til at udbyde 10-12 lykkeposer med overskudsvarer om dagen. Det gør samarbejdet til det mest omfattende per butik indenfor supermarkedssegmentet, fortæller Heidi Boye, der er landechef i Too Good To Go.
“Ifølge Miljøstyrelsen ryger der hvert år mere end 814.000 tons spiseegnet mad i de danske skraldespande, og detail- og engros-segmentet tegner sig alene for 96.000 tons. Der er derfor behov for en indsats. Og der er ingen tvivl om, at vi i samarbejde med føtex kan gøre en markant forskel. føtex kommer til at toppe listen over antal udbudte lykkeposer per varehus, når vi ser samlet på Too Good To Go’s samarbejdsaftaler i detailsegmentet. Så vi er meget begejstrede,” siger Heidi Boye.
Klar til at tage ansvar: Danskerne er vilde med overskudsmad
Den landsdækkende lancering af samarbejdet sker efter et vellykket pilotprojekt i syv udvalgte føtex-varehuse. I testperioden har man reddet mere end 3.400 poser med overskudsvarer fra en skæbne i skraldespanden. Og den gode start er måske ikke så overraskende.
En undersøgelse foretaget af Userneeds på vegne af føtex viser nemlig, at danskerne er vilde med at redde overskudsmad. Tallene viser blandt andet, at 6 ud af 10 danskere altid eller ofte benytter sig af tilbud, hvor fødevarer er sat ned i pris, fordi holdbarheden er kort. Og det er et indkøbsmønster, man gerne vil bakke op om i føtex, fortæller Anja Madsen, der er direktør for føtex.
“Vi ved, at mange gerne vil tage mere hensyn til bæredygtighed i deres vaner og forbrug, men at det kan være svært i en travl hverdag. Her er en reduktion af madspild et helt oplagt sted at starte. Vi håber og tror på, at det nye samarbejde kan gøre det lidt nemmere for danskerne, så vi glæder os meget til at rulle konceptet ud,” siger hun.
35.000 lykkeposer og en madspildsreduktion på 75 procent
Med et mål om at redde 35.000 lykkeposer det første år er ambitionsniveauet i føtex sat højt fra starten. Men spørger man Anja Madsen, vil det kun blive højere de kommende år.
“Som en af landets største dagligvarekæder er det vigtigt, at vi tør gå forrest og påtage os et ansvar – og det er en rolle, føtex gerne tager på sig. Ved udgangen af 2019 halverede vi vores madspild, men vi vil gerne hæve barren yderligere og stiler derfor nu mod en samlet reduktion på 75 procent inden 2030. Og hér spiller det nye samarbejde med Too Good To Go jo rigtig godt ind, så vi satser stærkt på at udbygge det yderligere i den kommende tid,” fortæller Anja Madsen.
Om samarbejdet
Når samarbejdet mellem føtex og Too Good To Go går live tirsdag den 31. august, vil kunderne kunne vælge mellem tre forskellige lykkeposer fra hhv. grøntafdelingen, bageren og øvrige afdelinger. Der vil i gennemsnit blive udbudt 10-12 lykkeposer dagligt i hver butik, som bestilles via Too Good To Go’s app. Antallet af kategorier og antal lykkeposer vil løbende blive opjusteret.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen, der går under navnet Indkøbskurven, baserer sig på cirka 3.000 webinterviews af 18-75-årige danskere, og er indsamlet via Userneeds panel i perioden 3.-15. februar 2020. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.
Undersøgelsens resultater kan findes
.Fakta om madspild
814.000 tons mad ryger hvert år i de danske skraldespande ifølge
foretaget af Miljøstyrelsen i juni 2021.Sådan fordeler madspildet sig:
- Fødevareindustrien: 385.000 tons
- Husholdninger: 247.000 tons
- Detail og engros: 96.000 tons
- Primærproduktion: 44.000 tons
- Restaurationsbranchen: 42.000 tons
Kontakt:
Karin Helene Sommer, marketingdirektør for føtex, tlf. 20 86 46 77
Tanja Møller Andersen, pressechef for Too Good To Go, tlf. 81 77 37 18, presse@toogoodtogo.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/fotex-og-too-good-to-go-i-nyt-madspildssamarbejde-et-vigtigt-skridt-i-den-rigtige-retning?releaseId=13629913
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **