PRM / International undersøgelse: Hvordan ser fremtiden ud for 5G?

    Pressemeddelelse fra YouGov Denmark

    YouGovs “International Telco Report 2021: Consumer adoption of 5G” er en dybdegående analyse af den globale 5G-brug på tværs af 17 kernemarkeder. Whitepaperet er baseret på interview med 18.803 respondenter og undersøger ud fra en bred række parametre forbrugernes demografi, adfærd og holdninger til 5G-produkter.

    Rapporten viser, at selvom 5G muligvis er fremtidens netværk, er der store forskelle i brug af og holdninger til 5G verden over.

    5G enablement

    Selvom 5G er kommercielt tilgængeligt, har kun 26% af forbrugerne i de 17 markeder adgang til 5G via deres smartphone. Halvdelen (52%) har ikke adgang, mens 18% ikke er klar over, om deres smartphone er 5G-kompatibel.

    Yngre forbrugere er mere tilbøjelige til at være early adopters af 5G

    De yngre forbrugere er generelt mest åbne over for omstillingen til 5G. Globalt set ejer 33% af de 25-34-årige en enhed med adgang til 5G – dobbelt så mange som respondenterne over 55 år (17%).

    En femtedel (20%) af respondenterne i alderen 25 til 34 betaler desuden et 5G-gebyr til deres netudbyder i dag (sammenlignet med 12% af de 45-54 årige og 7% af de 55+-årige), mens 61% er tilbøjelige til at betale et gebyr i fremtiden.

    Tre ud af ti er bekymrede for 5G

    Nogle forbrugere udtrykker bekymring angående det nye 5G-netværk. Skepsissen spænder bredt fra de mest ekstreme konspirationsteorier om en sammenhæng mellem udbredelsen af 5G og coronapandemien til bekymringer omkring energiforbrug og IT-sikkerhed.

    Worried about

    Omkring tre ud af ti (31%) forbrugere angiver, at de er bekymrede for 5G – mest i Stillehavsområdet (38%), efterfulgt af Europa (25%) og USA (23%). Andelen af bekymrede følger i grove træk, hvor udbredt 5G er i de tre områder. I Danmark og Sverige angiver blot 20% og 26%, at de er bekymrede for 5G.

    Download YouGovs “International Telco Report 2021: Consumer adoption of 5G

    Om undersøgelsen

    Undersøgelsen er baseret på data fra YouGov BrandIndex og YouGov Profiles samt en undersøgelse foretaget i april 2021. Alt i alt gennemførte vi 18.803 interview på tværs af 17 markeder. Heraf 2019 i USA, 1037 i Mexico, 2002 i Storbritannien, 1000 i Frankrig, 1052 i Tyskland, 1004 i Spanien, 1007 i Danmark, 1006 i Italien, 1005 i Polen, 1012 i Sverige, 1028 i Australien, 996 i Indien, 1030 i Singapore, 1022 i Kina, 508 i Hong Kong og 1042 i De Forenede Arabiske Emirater. For Indien og Mexico er data begrænset til at repræsentere den urbane del af befolkningen.

    Kontakt:

    Nordic Marketing Manager, PR og Marketing Tove Keldsen tlf.: +45 3142 6154 email: tove.keldsen@yougov.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/international-undersogelse-hvordan-ser-fremtiden-ud-for-5g?releaseId=13629188

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **