PRM / Debatarrangement i Odense: Hvordan sikrer EU en grøn omstilling i transportsektoren?

    Pressemeddelelse fra DEO

    Transport står for 25 procent af EU’s drivhusgasudslip. Men jernbanetransporten udgør kun 0,4 procent. Kun 7 procent af passagererne og 11 procent af varerne tager toget, blandt andet på grund af høje priser og dårlig infrastruktur.

    Tog kører ellers ofte på el og er den eneste transportform, der for alvor har mindsket sit CO2-udslip siden 1990.

    Derfor har EU besluttet, at 2021 er “Det europæiske år for jernbanetransport”. Herhjemme har vi siden den 27. juni 2021 kl. 22.45 – for første gang siden 2014 – kunnet køre med nattog sydpå, med et stop i Høje Taastrup på ruten Stockholm – Berlin.

    Fly er ofte billigere og hurtigere end tog, men er en af de mest CO2-udledende ting, man kan bruge sine penge på. Rengøringshjælp udleder mindre end 20 gram CO2 pr. brugt krone, tøj over 100 gram pr. krone, visse madvarer over 500 gram CO2 pr. krone – og de værste flyrejser 1000 gram pr. krone.

    Hvordan kan EU begrænse den klimaskadelige flyvning inden for EU? Kan det gøres uden at skade arbejdstagernes mulighed for at rejse derhen, hvor arbejdet er, og uden at ødelægge turismeerhvervet i særligt Sydeuropa? Hvad kan man selv gøre for at begrænse sit CO2-udslip brugt på transport?

    Kom og debatter EU’s grønne omstilling i transportsektoren med Jeppe Juul fra Rådet for Grøn Omstilling.

    Debatten er arrangeret af Demokrati i Europa Oplysningsforbundet i samarbejde med Europe Direct Odense. Den foregår på Phønix i Odense tirsdag den 7. september 2021, 17.00-18.30. Arrangementet er gratis, men det er nødvendigt at tilmelde sig. Det kan du gøre her.

    Kontakt:

    Seniorprojektleder og analytiker Vibe Termansen email: vibe@deo.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/debatarrangement-i-odense-hvordan-sikrer-eu-en-gron-omstilling-i-transportsektoren?releaseId=13629860

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **