PRM / På tidsrejse i dansk møbeldesign – derfor elsker vi 60’erne

    Pressemeddelelse fra ILVA A/S

    Når pandemien raser uden for vinduerne, vil vi gerne skabe tryghed indenfor. Det gør vi blandt andet ved at vende tilbage til fortiden og det velkendte i vores valg af indretning, mener møbel- og designekspert Mads Arlien-Søborg. Den danske møbelkæde ILVA har valgt at spille på 60’ernes æstetik i den kommende efterårs- og vinterkollektion, der samtidig markerer møbelhusets 60-års jubilæum.

    – Det er helt naturligt, at vi begynder at se tilbage, når vi befinder os i en krise. Vi så det også under finanskrisen, hvor det i høj grad var i 70’erne, man hentede inspirationen. Vi bliver trygge, når vi går tilbage til noget af det, vi kender, og netop 60’erne har en vigtig plads i vores designhjerter, fordi det var i den periode, dansk design blev langt mere tilgængeligt, siger Mads Arlien-Søborg og uddyber:

    Dansk møbeldesign havde sin guldalder umiddelbart efter krigen og særligt i 50’erne. I 60’erne begyndte velfærden at brede sig ud i samfundet, hvilket skabte et boost i forbruget. Der skete en demokratisering af designmøbler, som nu let kunne blive hver mands eje, og som blev solgt i helt almindelige varehuse.

    Siden da er ILVA et af de møbelhuse, der har været med til at gøre dansk møbeldesign tilgængeligt for den brede befolkning. Derfor er 1960’erne, hvor det hele startede, også omdrejningspunkt i jubilæumskollektionen, der hylder den æra, fortæller Jane Schmücker Høegh, der er designchef i ILVA.

    – Der skete rigtig meget med dansk design i 60’erne, hvor man begyndte at eksperimentere mere med former og materialer. Det, der i dag er retro, var dengang nyskabende og legende, hvilket var meget kendetegnende for de glade 60’ere, siger Jane Schmücker Høegh.

    Tidsrejsen begynder i 1961

    Hos ILVA begyndte det hele i 1961, hvor møbelhandleren Jørgen Linde åbnede den forretning, der i dag er vokset til en kæde på 42 møbelhuse over hele landet, og som har været med til at få danske designmøbler ud til den brede befolkning. I forbindelse af 60-års jubilæet bliver derfor netop 60’erne hyldet i den nye kollektion.

    Vi har været i arkiverne og gravet en masse gamle stregtegninger frem, som var det, der udgjorde møbelreklamerne på den tid. Der er en tryghed i de velkendte linjer fra dengang, hvor der altid var hvid jul og sommeren varede for evigt, og den hylder vi med vores jubilæumsdesign, som også har et moderne tvist, lyder det fra Jane Schmücker Høegh.

    Efterårs- og vinterkollektionen samt jubilæumskollektion lanceres i uge 35. Jubilæumskollektionen, der består af soveværelse, stue og spisestue alt sammen inspirereret af 60’erne fremvises i foyeren i samtlige ILVA-møbelhuse.

    – Man vil træde ind i en verden, der emmer af 60’ernes organiske, eksperimenterende former og bevæger sig i de støvede, afdæmpede farvenuancer, som vi genkender fra dengang, fortæller Jane Schmücker Høegh.

    Kontakt:

    Pernille Vejle-Cassøe
    PR & E-Business Marketing Specialist
    (+45) 52 18 30 67
    (+45) 88 18 30 67
    pevc@ilva.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/pa-tidsrejse-i-dansk-mobeldesign-derfor-elsker-vi-60erne?releaseId=13629873

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **