Pressemeddelelse fra Guldborgsund Kommune
En ny stor måling – Borgerkompas – fastslår at hele 79% af borgerne i Guldborgsund Kommune er tilfredse med at bo i kommunen. Borgerne oplever en høj grad af tilfredshed med kommunens natur og rekreative områder, med indkøbsmulighederne samt med mulighederne for motion og andre aktiviteter i fritiden. En styrke i kommunen er også borgernes oplevelse af tryghed og godt naboskab. Oplevelsen af livskvalitet og faldende kriminalitet i lokalområdet er også med til at give det positive billede af kommunen.
“Vi har hele tiden fokus på, at levere en god service til borgerne og gøre Guldborgsund til en rigtig god kommune at bo i. Derfor er det dejligt at læse de her tal, der viser, at borgerne oplever en rigtig god udvikling. Det er i fællesskab vi skaber vores kommune, og jeg vil gerne sige stor tak til de borgere, der har taget sig tid til at svare på spørgsmålene. Det er vigtig viden både for administrationen og for os byrådspolitikere, at få denne temperaturmåling og de mange kommentarer, som er fulgt med besvarelserne. Undersøgelsen viser mange positive ting, men der er naturligvis også områder vi skal kigge nærmere på” siger borgmester John Brædder.
Borgerkompasset viser en fortsat primær udfordring i kommunen omkring mulighederne for job og uddannelse, selvom der dog nu ses fremskridt.
“Det er helt klart vores store udfordringer, og det er helt afgørende for vores fortsatte udvikling, at der er gode muligheder både for at uddanne sig, og få eller skifte job. Derfor er det en væsentlig del af vores strategiske målsætninger, at løse de udfordringer, som analysen peger på. Derudover har vi vores tætte samarbejde med Business LF, hvis formål netop er at skabe nye arbejdspladser eksempelvis ved at tiltrække virksomheder og investeringer til området” siger borgmester John Brædder.
Dertil kommer udfordringer i forhold til den oplevede ældrepleje og vedligeholdelsen af gader og veje m.v., hvor der dog ses tydelige fremskridt.
“Vi nærlæser naturligvis denne undersøgelse, og arbejder videre med resultaterne – både dér hvor det går godt og på de områder, hvor der er udfordringer, så vi fortsat udvikler og forbedrer vores kommune” slutter borgmesteren.
Borgernes ønsker for den fremtidige udvikling af kommunen handler for de fleste om bl.a. tiltrækning af arbejdspladser og uddannelser, pleje og hjælp til ældre, vedligeholdelsen af fortove, veje og stier, bevarelsen af natur og rekreative områder, bekæmpelsen af kriminalitet, sundhedsfremmende indsatser og folkeskoler.
Tredje måling
Borgerundersøgelsen startede i 2018, hvor politikerne ved opstarten af byrådsperioden besluttede at måle borgernes tilfredshed med at bo og leve i Guldborgsund Kommune, samt pege på hvad de ville udvikle hvis de sad i en byrådsstol. I august 2018 kom første måling, anden måling blev foretaget i november 2019, og denne tredje måling er netop afsluttet.
6.000 borgere var inviteret til at deltage i undersøgelsen ogca. 2000 borgere har gennemført spørgeskemaet.
Fakta:
Emner i tilfredshedsundersøgelsen:
- Kommunen som levested
- Information, kontakt, betjening
- Institutioner, skoler, ældre
- Infrastruktur, transport, miljø
- Kultur og fritid
- Sundhed
- Politik/demokrati
- Prioriteringer
- Kommentarer fra borgerne
Kontakt:
Borgmester John Brædder tlf.: 25180390
Erhvervs- og Udviklingschef Christian Smith på tlf.: 2518 1998
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/borgerne-i-guldborgsund-er-i-hoj-grad-tilfredse-med-deres-kommune?releaseId=13629078
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








