Pressemeddelelse fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Unge mellem 15 og 24 år risikerer, oftere end andre danskere, at støtte organiserede kriminelle grupper, som også kan være involveret i handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse eller menneskehandel, når de handler på nettet.
Tal fra den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, viser, at 18 pct. af de danske unge mellem 15 og 24 år har købt kopivarer uden at vide det. Endnu flere har været i tvivl om, hvorvidt et produkt, de har købt, var ægte. Nemlig 27,6 pct. af de unge, mens 19,3 pct. af danskerne på tværs af alder har været i tvivl om, hvorvidt et produkt, de har købt, var ægte eller falsk.
Det er ulovligt at sælge kopivarer erhvervsmæssigt, men de kriminelle tjener enorme summer på den ulovlige handel. En række rapporter fra bl.a. Europol har dokumenteret, at kopivarehandlen ofte sker i form af organiseret kriminalitet, og at de kriminelle grupper i vidt omfang også er involveret i andre typer af alvorlig kriminalitet.
“Alt for ofte bruges de store tech-platforme til køb og salg af produkter på nettet, som kan være farlige og ikke mindst ulovlige. Det må simpelthen ikke ende i hænderne på vores unge mennesker, der i god tro handler på nettet. Men desværre kan det være meget svært at stille nogen til ansvar for de kriminelle handlinger. I regeringen er vi meget opmærksomme på udfordringerne med de store tech-giganter, og at der er behov for at finde løsninger. Det skal være trygt for vores unge generation at handle på nettet,” siger erhvervsminister Simon Kollerup.
For at få de unge forbrugere til at stoppe med at købe falske varer lancerer Patent- og Varemærkestyrelsen, i anledning af Verdens Anti-piratkopieringsdag den 8. juni, en ny digital kampagne, der hedder ‘Check the tag’. Sammen med en række kendte influencers, som Anna Briand og Frederik Trudslev, sætter kampagnen fokus på risikoen for at støtte organiseret kriminalitet og på hvilke tegn, der kan være med til at afsløre, hvad der er en kopi, og hvad der er ægte.
“Med kampagnen opfordrer vi unge til at se sig godt for, inden de med et hurtigt klik får købt en kopivare på nettet. Det, der kan se fint og flot ud, kan vise sig at have en bagside, der kommer til syne, hvis man undersøger, hvor varen egentlig stammer fra. De kriminelle bagmænd bliver dygtigere og dygtigere, og det er let at overse, at en vare er falsk, og at den derudover kan gemme på andre typer af alvorlig kriminalitet som fx handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse, hvidvask, dokumentfalsk og menneskehandel. Men ved at se efter få tegn, kan du undgå at komme til at købe en kopivare og i stedet vælge den ægte,” siger Barbara Suhr Jessen, sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Foruden gruppen af unge, der køber kopivarer uden at vide det, er der også en andel, der bevidst vælger at købe falske produkter. Ifølge EUIPO køber 17 pct. af de danske unge i alderen 15-24 år bevidst kopivarer, hvilket er en stigning på 7 procentpoint siden 2016. Det er en større andel end EU-gennemsnittet på 13 pct.
Det ulovlige salg af kopivarer er en omfattende og lukrativ forretning. Engang var det luksusvarer som tasker, ure og solbriller, der blev ulovligt kopieret. I dag forfalskes nærmest alle typer af produkter – fx også kosmetik, legetøj, sportsudstyr, lægemidler, reservedele til biler og elektronik.
Fakta om kampagnen ‘Check the tag’
For at få de unge forbrugere til at stoppe med at købe kopivarer, lancerer Patent- og Varemærkestyrelsen sammen med en række kendte influencers en ny digital kampagne ‘Check the tag’. Kampagnen sætter fokus på risikoen for at støtte organiseret kriminalitet og på hvilke tegn, der kan være med til at afsløre, hvad der er en kopi og hvad der er ægte.
Kampagnen består blandt andet af kampagnebilleder, som en række influencers poster på Instagram med et tag, som de unge opfordres til at tjekke. På den måde synliggøres sammenhængen imellem kopivarer og andre former for alvorlig kriminalitet som eksempelvis narko- og menneskehandel. Et andet element ved kampagnen er en video, der forklarer fem tegn ved kopivarer, som de unge kan bruge til at spotte en kopivare og vælge den ægte i stedet. Kampagnen serverer også en håndfuld fakta om den skjulte bagside ved kopivarer.
Formålet med kampagnen er at få unge danske forbrugere, i alderen 18-24 år, til at stoppe med at købe kopivarer, ved at gøre dem bevidste om de risici, der er forbundet med falske varer. Samtidig får de viden om, hvordan de kan undgå at købe kopivarer ved at følge nogle få gode råd.
Kampagnen er finansieret af EUIPO.
Læs mere om kampagnen
Se en explainerfilm om kampagnen
Læs mere om Europol og EUIPOs rapporter her:
Fakta: Danske myndigheders arbejde for at bekæmpe kopihandel
- Danmark er blandt de lande, som yder en stærk indsats til bekæmpelse af handlen med kopivarer. 12 myndigheder samarbejder tæt om at bekæmpe problemet gennem Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser.
- Patent- og Varemærkestyrelsen driver ‘Hotline om kopivarer’, som yder vejledning til både forbrugere og virksomheder – herunder om både forebyggende tiltag og håndhævelse overfor kopister.
- Forbrugerne kan søge hjælp på jegvælgerægte.dk og finde tips til, hvordan man undgår at købe kopivarer. Find .
Læs mere om kopivarer på
, som drives af Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelse.Kontakt:
Kommunikationschef Tine Heide Thomsen tlf.: 20 76 92 08 email: tiht@dkpto.dk
Tine Heide Thomsen, Kommunikationschef, Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf.: 20769208
Nathan Wajsman, Chief Economist, EUIPO, tlf.: +34 618 126 578
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/knap-hver-femte-ung-kober-kopivarer-uden-at-vide-det-nar-de-handler-pa-nettet?releaseId=13623636
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **