PRM / Too Good To Go lancerer europæisk plakatkampagne i kampen mod madspild

    Pressemeddelelse fra Too Good To Go ApS

    1/3 af al mad går til spilde. Den problematik retter Too Good To Go nu fokus på i en ny, tværeuropæisk plakatkampagne.

    14 kunstnere fra de 14 europæiske lande, som Too Good To Go opererer i, har fået kunstnerisk frihed til at fortolke madspild i plakatform. Det er der kommet 14 smukke og unikke værker ud af, som vil blive solgt i begrænset oplag med launch på Verdens Miljødag d. 5. juni.

    Supermercat står bag det danske værk

    Den danske plakat er kreeret af Supermercat, der består af det kreative makkerpar fotograf Theis Bothmann og art director Malte Gaarde Meyenburg. Supermercat laver surrealistisk fotokunst, og deres plakat forestiller en donut forklædt som redningskrans i oprørt hav. Værket har de døbt Save The Food.

    Om overvejelserne bag at medvirke i kampagnen siger Malte Gaarde Meyenburg:

    “Hvis vores kunst kan medvirke til, at der måske er et par mennesker, der tænker mere over den problematik, der er omkring madspild, så er det jo bare fantastisk.” Theis Bothmann supplerer: “Måske er kunstens rolle i det store billede i virkeligheden at påvirke folk i det små?

    Too Good To Gos eget kreative team har derudover produceret 10 plakater, der har en mere praktisk tilgang til at bekæmpe madspild i form af bl.a. en sæsonkalender og plakater med tips og tricks.

    Landechef for Too Good To Go i Danmark, Heidi Boye, fortæller om baggrunden for kampagnen:

    “Idéen til plakatkampagnen stammer faktisk fra vores brugere, der jævnligt spørger, om vi kan lave plakater af vores visuelle indhold fra blandt andet Instagram. Det har vi lyttet til. Og derfor er jeg helt vildt glad for, at vi nu kan fejre Verdens Miljødag med et initiativ, der både kommer vores mange brugere til gode, og som kan bidrage til at rette fokus på madspildsproblematikken.”

    Madspild står i følge FN for 8-10 % af den globale CO2-udledning. Derfor er bekæmpelse af madspild bredt anerkendt som et af de mest effektive våben i kampen mod klimaforandringerne.

    Overskud doneres til FN’s fødevareprogram

    Både kunstplakaterne og Too Good To Gos egne vil blive solgt på posters.toogoodtogo.com fra d. 5. juni til d. 30. september. Alle plakater vil blive printet på Crush-papir, der er lavet af 15% biprodukter fra fødevareindustrien – bl.a. rester af oliven, kaffe, nødder og frugter.

    Overskuddet fra salget vil blive doneret til FN’s fødevareprogram (WFP).

    Events over hele Europa

    Det hele bliver kickstartet i København med udstilling og åbningsevent på Bryghuspladsen ved BLOX på Verdens Miljødag d. 5. juni. Herefter følger udstillinger og events i bl.a. London, Birmingham, Lissabon, Oporto, Nice, Marseilles og en række belgiske byer.

    Følgende kunstnere har bidraget med kunstplakater:

    Danmark: Supermercat

    Norge: Guttestreker

    Sverige: M A J A S B O K

    England: Rosa Kusabbi

    Tyskland: Laura Breiling

    Østrig: YAY.MK

    Belgien: Niet Nu Laura

    Schweiz: La Mayo

    Polen: Hanna CieÅ?lak

    Holland: Seeyousioe

    Spanien: 72kilos

    Frankrig: Lorraine Sorlet

    Italien: Elisa Macellari

    Portugal: AKACORLEONE

    Kontakt:

    Pressechef | PR Manager Tanja Møller Andersen tlf.: 81773718 email: presse@toogoodtogo.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/too-good-to-go-lancerer-europaeisk-plakatkampagne-i-kampen-mod-madspild?releaseId=13623242

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **