PRM / Brug din solcreme med god samvittighed

    Pressemeddelelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen

    “Forbrugerrådet Tænk Kemis testmetode er alt for forsimplet og tegner et misvisende billede af, at nogle solcremer er mere sikre at bruge frem for andre. Solcremerne skal være dokumenteret sikre at bruge, før de må sælges. Det siger loven,” siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen og tilføjer:

    “Det er fuldstændig afgørende at se på i hvilke koncentrationer, som ingredienserne optræder i solcremerne. Det fortæller Forbrugerrådets deklarationstest ikke noget om.”

    Før en solcreme må sælges, skal den sikkerhedsvurderes af producenterne. I sikkerhedsvurderingen skal der tages højde for både de kemiske og fysiske egenskaber af ingredienserne, mulige skadelige effekter og forbrugerens eksponering for produktet. Det er også et krav, at der i sikkerhedsvurderingen skal indgå en vurdering af eksponering af andre lignende stoffer fra andre kilder.

    “De koncentrationer af stoffer, der er tilladt at bruge i en solcreme, er 100 gange lavere end den, hvor man har registeret nogen former for risiko. Og producenterne må kun anvende UV-filtre, der er godkendte til brug af en uvildig ekspertgruppe i EU. Man har altså et meget højt niveau af sikkerhed, der sikrer, at forbrugerne trygt kan bruge den solcreme, de køber i Danmark og andre EU-lande,” siger Helle Fabiansen.

    For mange unge skipper solcremen

    Kosmetik- og hygiejnebranchen har sammen med analyseinstituttet YouGov spurgt danskerne om deres solvaner og brug af solcreme. 10 procent af de unge i alderen 18 – 29 år svarer, at de har undladt at bruge solcreme, fordi de er bekymret for indholdsstofferne påvirkning på deres sundhed.

    “Danmark er blandt de lande i verden, hvor den største andel af befolkningen får konstateret hudkræft. Derfor er det meget ærgerligt, at hver tiende ung har undladt at beskytte sig med solcreme af den grund, at de er bekymret for indholdsstofferne. Jeg mener, at Forbrugerrådet er med til at skubbe unødigt til de unges bekymring med deres tests og app Kemiluppen. Vi skal være bedre til at følge de officielle solråd. Herunder at bruge mere solcreme. Ikke mindre,” siger Helle Fabiansen.

    Fakta om YouGov-undersøgelsen

    Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1004 CAWI-interview med danskere i alderen
    18+ år, i perioden 14. – 16. april 2021.

    Kontakt:

    Kommunikation og Public Affairs Christian Ditlev Lund tlf.: +45 2993 5220 email: cdl@kosmetikoghygiejne.dk

    Adm. direktør Helle Fabiansen tlf.: +45 2689 3027 email: hf@kosmetikoghygiejne.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/brug-din-solcreme-med-god-samvittighed?releaseId=13622325

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **