Pressemeddelelse fra Danske Havne
“Puljemodeller er super gode”, siger Tine Kirk. “Der er store forskelle på, hvad havnene har brug for, når det kommer til f.eks. uddybninger. En pulje giver den fleksibilitet, der gør det muligt at ramme bredt. Det er godt, for det kan bidrage til at sikre, at uddybninger faktisk kommer til at ske i hele landet og i alle typer havne”, siger hun.
Tine Kirk peger også på, at Danske Havne netop forsøger at sætte fokus på, at søvejen skal anerkendes som infrastruktur på linje med asfalt og skinner. Venstres udmelding i dag er et skridt i den rigtige retning: “Jeg håber, at mange andre politiske partier stemmer i, og at vi får fokus på den store værdi, søvejen bidrager med til dansk vækst og velstand. Og jeg minder gerne om, at omkring 90 procent af al dansk im- og eksport går ind og ud af de danske havne”.
Transportordfører Kristian Pihl-Lorenzen fra Venstre siger:
“De danske havne er afgørende for aktivitet i land rundt om i vores land – herunder også for søfarten. Derfor prioriterer Venstre en havnepulje på 500 mio. kr., som skal løfte infrastrukturen i og omkring vores havne, og dermed forløse vækstpotentialet i havnene yderligere.”
Danske Havne opfordrede på et foretræde i Transportudvalget den 13. april medlemmerne og ordførerne til netop at anerkende sejlrender og uddybninger som en del af infrastrukturen ved at sige, at adgangsveje til havnene også inkluderer de blå veje til søs. Her blev det påpeget, at bl.a. Sverige gør netop det, og at det påvirker de danske havnes konkurrenceevne negativt, at Danmark ikke ser uddybninger til havne som en del af infrastrukturen. Danske Havne foreslog i den forbindelse en 50/50 model, hvor havn og stat hver bærer en del af omkostningerne.
Kontakt:
Presse- og Kommunikationschef Søren Søndergaard tlf.: 44 12 77 75 email: ss@danskehavne.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danske-havne-god-nyhed-med-havnepulje?releaseId=13621836
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








