Pressemeddelelse fra Norlys
Visionen med at skabe Norlys var at etablere en solid og markant energi- og telekoncern med stærke og veludbyggede infrastrukturer, og som er drivende i den grønne omstilling og digitale udvikling til gavn for andelshavere og kunder.
– Vi så, at fusionen ville give os muligheden for at skabe det stærkest mulige økonomiske råderum til den fortsatte udvikling af koncernen. Og vi kan konkludere, at vi har gennemført en effektiv og ordentlig fusion. Vi er meget tilfredse med både processen og de resultater, vi har skabt, siger Jens Erik Platz, bestyrelsesformand i Norlys.
Bedre resultat end forventet
Konklusionen halvandet år efter fusionens godkendelse er, at den har overgået forventningerne på en række parametre. Også målt på den rent finansielle performance i 2020 er resultatet meget tilfredsstillende.
– Vi har realiseret et resultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 1,86 milliarder kroner, hvilket er 210 millioner kroner mere end i 2019. Den positive udvikling er båret af fremgang i alle koncernens divisioner. Samtidig realiserer vi et resultat før skat på 474 millioner kroner, som er ca. 175 millioner kroner bedre end forventet. Det er særdeles tilfredsstillende. Oven i købet i et år, hvor alle aktiviteter har været påvirket af et fortsat stort arbejde med at gennemføre og afslutte fusionen, siger Jens Erik Platz videre.
Fusionsaktiviteterne har allerede i 2020 medført, at Norlys har høstet synergier, som får fuld effekt i regnskabet for 2021.
– Det er med til at sikre, at vi opnår fuldt udbytte af fusionen med en styrket indtjening og et solidt økonomisk fundament. Dermed er det min klare vurdering, at vi er godt rustet til en meget spændende fremtid, hvor vi kan udvikle Norlys yderligere, konkluderer Jens Erik Platz.
Udvikling til gavn for andelshaverne
Fusionssynergierne skal komme andelshaverne til gavn, og allerede i 2020 har Norlys taget en lang række skridt i den retning.
– Vi har etableret fibernet til 50.000 nye adresser i 2020 og har et mål om at nå ud til alle vores andelshavere med hurtigt internet inden udgangen af 2023. Vi har givet rabatter på elnettarifferne på knap en halv milliard i 2020, og det fortsætter både i 2021 og 2022. Samtidig har vi investeret over 750 millioner kroner i vores elnet i 2020 som led i omstillingen til mere vedvarende energi og løbende reinvesteringer og forstærkninger af elnettet i vores forsyningsområde. Det er vores ambition at kunne gennemføre dette og dermed opretholde den høje forsyningssikkerhed, uden at det medfører en højere nettarif pr. kWh, der transporteres i elnettet, siger Niels Duedahl, adm. direktør i Norlys.
Fusionsperioden er nu officielt afsluttet, men arbejdet med at implementere fusionen fuldt ud fortsætter i den nuværende strategiperiode, som løber frem til og med 2023.
– Trods corona-pandemi og store forandringer for vores medarbejdere har vores seneste arbejdsglædemåling vist, at vi har formået at øge trivslen til et meget højt niveau gennem fusionen. Det skal vi holde fast i, samtidig med at vi nu skal helt i mål med nogle af de andre vigtige fokusområder. Blandt andet står vi overfor at skulle udskifte en række af vores store IT-platforme, og så skal vi ikke mindst forbedre kundeoplevelsen, siger Niels Duedahl videre.
Et udfordrende år for kundeoplevelsen
2020 blev et år, der understregede vigtigheden af Norlys’ kerneområder; energi, internet og tv, da landet som følge af COVID-19 pludselig lukkede ned, og vi skulle arbejde og undervises hjemmefra. Samtidig har Norlys gennemført store sammenlægninger i årets løb som en del af fusionen, og det har i perioder kostet på kundeoplevelsen.
– Når vi gennemfører forandringer, der påvirker flere hundredetusinder af kunder, er der mange af dem, der ønsker at komme i kontakt med os. Vi har haft og har fortsat perioder med for lange ventetider på vores kundeindgange. Der er ingen tvivl om, at det har været en udfordring at sikre kapacitet til de mange ekstra kundehenvendelser, vi har modtaget, og corona-situationen har ikke gjort det nemmere. Det er utilfredsstillende for vores kunder, når de har svært ved at komme i kontakt med os. Den gode kundeoplevelse er et af vores vigtigste fokusområder både nu og fremadrettet, og vi ser da også fremgang både i vores tilgængelighed og kundeloyalitetsmålinger, siger Niels Duedahl og tilføjer afslutningsvist:
– Vi er virkelig nået langt på kort tid, og vi kan konkludere, at potentialet ved fusionen har vist sig at være langt større, end vi havde forestillet os.
Kontakt:
Public Affairs- og pressechef Josefine Kofoed Christiansen tlf.: +45 41329535 email: joschr@norlys.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/norlys-fusionen-afsluttet-med-staerkt-resultat?releaseId=13620614
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **