Pressemeddelelse fra botex
Tung og varm luft, genskær i skærmen og skæven til uret efter den næste kaffepause. Kontorarbejdspladsen er hjørnestenen i et videnssamfund som Danmarks, men er kontoret ikke indrettet hensigtsmæssigt, kan det ikke bare skade arbejdsglæden, men også effektiviteten og i sidste ende helbredet.
Det fortæller Matilde Hertz, der er erhvervschef for solafskærmnings- og boligtekstilvirksomheden botex’ nye erhvervsafdeling. Hendes nye opgave er at hjælpe danske virksomheder med at få et bedre indeklima.
– Udfordringen med indeklimaet er langt fra ny, og der bliver allerede gjort rigtig meget rundt omkring på kontorerne. Men vi kan stadig se, at der er et enormt behov for ikke bare praktiske løsninger på indeklima på arbejdspladserne, men også løsninger, som man kan være bekendt overfor sine kunder og medarbejdere, siger Matilde Hertz.
Gardiner er afgørende for arbejdsmiljøet
Gardiner lyder måske som en støvet og gammeldags løsning, når man står i sit nye glas og stål-domicil, men de kan være med til at sikre et langt bedre arbejdsmiljø på kontoret. Det fortæller Thomas Witterseh, seniorspecialist, MSc, ph.d. og ekspert i indeklima og arbejdsmiljø ved Teknologisk Institut.
– Der er grundlæggende tre faktorer for det gode arbejdsmiljø, som kan påvirkes af gardiner: Temperatur, akustik og lysgener. Mens varmebelastning fra solindfald bedst reguleres ved ekstern solafskærmning, så kan gardiner spille en stor rolle for at absorbere og dæmpe støj i et kontorlandskab, foruden helt åbenlyst, at gardiner skærmer for skarpe lysindfald, som generer ved skærmarbejde, siger Thomas Witterseh.
Matilde Hertz vil derfor også benytte sin rådgivning til at tænke
sammen, som det eksempelvis er gjort ved restaurant Panorama Mad & Vin, så de bedste løsninger for arbejdsmiljøet også bliver de mest æstetiske.– Vi ville gerne skabe små rum i rummet – hyggeområder, der blev delt op af både tætte og luftige lystransmitterende gardiner, foruden at gardinerne også skulle kunne løse akustik problemer. I en kombination af gardiner og vægpaneler flere steder er vi imponerede over, at det er lykkedes så godt med akustikken i et ellers meget stort rum, siger Jesper Panorama Pedersen, indehaver af Panorama Mad og Vin.
Corona satte skub på interiørløsninger
Til trods for at mange arbejdspladser har oplevet nedlukninger og hjemsendelser, har botex oplevet en markant øget interesse for netop forbedringer ved arbejdsmiljøet og en interesse for, hvad gardiner ellers kan gøre.
– Vi har oplevet stor vækst i vores gardinsalg i 2020, heraf er en stadig større del af vores ordrer til virksomheder; men gardinløsninger er mere end tunge gulv-til-loft-tekstiler. Det kan både være plissé-, lamel- eller rullegardiner, og det er det de færreste virksomheder, der ved. Det er de kunder, som vi gerne vil hjælpe lidt ekstra med vores målrettede erhvervsafdeling, så afskærmning ikke kun bliver funktionel med akustikplader, udvendig solafskærmning og temperaturregulerende løsninger, men også skaber det rigtige virksomhedsimage, siger Matilde Hertz.
Med en nationalt dækkende
vil botex samle erfaringerne og målrette rådgivningen til erhvervslivet og levere skræddersyede løsninger til både virksomheder og entreprenører.Kontakt:
Lone Struve Rasmussen
Marketing Manager, botex
(+45) 76 33 20 67
lsr@botexadm.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/arbejdsmiljo-danske-virksomheder-overser-lavthaengende-frugt?releaseId=13619748
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **