PRM / Energikoncernen OK kom godt igennem 2020

    Pressemeddelelse fra OK

    Energikoncernen OK er kommet ud af 2020 med et resultat på 607 millioner kroner før skat. Med tanke på COVID19-pandemiens samfundsmæssige konsekvenser og heraf forandrede arbejdsbetingelser i koncernen, viser resultatet, at OK er en vigtig del af infrastrukturen i Danmark.

    Kundevenlige koncepter
    På den baggrund er det et meget tilfredsstillende resultat, mener Jørgen Wisborg, CEO i OK og bestyrelsesformand i Kamstrup.

    “På trods af de nedlukninger, som det danske samfund og verdenssamfundet har været udsat for, har vi haft et højt aktivitetsniveau overordnet set. Pandemien har haft konsekvenser flere steder i koncernen, men generelt har vores koncepter vist sig meget holdbare – også i den her usædvanlige og samfundsmæssige svære situation. Det er vi selvfølgelig stolte over,” siger Jørgen Wisborg.

    “Derfor skal der også lyde en stor tak til medarbejdere og tætte samarbejdspartnere, som har ydet en ekstraordinær indsats under svære forhold,” tilføjer Wisborg.

    Digitalisering og e-mobilitet
    Som led i OK’s digitaliseringsstrategi har selskabet fastholdt store investeringer i nye løsninger og funktionaliteter, der gør det så nemt og bekvemt som muligt at være kunde i OK. Et af eksemplerne er OK’s app, der blandt andet gør det muligt at åbne en stander og starte en bilvask, uden at man skal stige ud af bilen. Appen er sidenhen blevet udstyret med funktioner som parkeringstjeneste, og næste skridt i appens udvikling er målrettet e-mobilitet, lyder det fra Jørgen Wisborg:

    “Elbiler er en del af fremtidens mobilitet, og vi ønsker naturligvis at være en aktiv spiller på markedet for opladning af elbiler. Vi er godt i gang med en udrulning af flere forskellige typer ladestandere og har netop lanceret vores egenudviklede hjemmeladeløsning, og den udvikling vil fortsætte.”

    “Derfor bruger vi mange kræfter på at tilbyde en nem og bekvem måde, hvorpå man kan benytte appen til opladning af elbilen. Det kræver massive investeringer, og vi forventer løbende at introducere en række markedstilpassede løsninger, der vil gøre el-opladningen smart og enkel både for private og for virksomheder,” siger Jørgen Wisborg.

    Varmepumper og energi- og vandmåling
    På området for opvarmning af boliger oplever et af de nyere forretningsområder rekordvækst. OK har således igen i år solgt flere varmepumper end året før.

    “Når kunden skal vælge opvarmningsform, hjælper vi med et miljøvenligt og effektivt alternativ,” fastslår Wisborg.

    Koncernens største datterselskab Kamstrup oplevede i 2020 et mindre fald i omsætningen, hvilket i høj grad skyldtes COVID19 og de usikkerheder, pandemien har ført med sig i flere af de lande, som Kamstrup afsætter intelligente energi- og vandmåler til. Alligevel ligger resultatet lidt over det forventede niveau grundet væsentlige omkostningsbesparelser.

    Omsætningen i hele OK-koncernen for 2020 lyder på knap 8,6 milliarder kroner mod sidste års 9,9 milliarder kroner, og resultatet på 607 millioner kroner medfører en skattebetaling på 119 millioner kroner.

    Læs årsrapporten for 2020

    Kontakt:

    Kommunikationschef Rasmus Boserup tlf.: 2213 8601 email: rabo@ok.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/energikoncernen-ok-kom-godt-igennem-2020?releaseId=13619648

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **