Pressemeddelelse fra Dansk PersonTransport
Regeringen fremlagde i dag den omfattende plan for dansk infrastruktur, hvor regeringen afsætter mere end 160 milliarder kroner til at binde Danmark stærkere sammen frem mod 2035.
DPT er glade for at kunne genfinde en række af vores input til planen, som blev fremlagt for transportminister Benny Engelbrecht i starten af marts. Her slog DPT blandt andet på, at der skulle etableres BRT-anlæg i de større byer, der skulle skabes en bedre fremkommelighed for busser i byen, den klimavenlige persontransport skulle prioriteres, flere og bedre knudepunkter skal være omdrejningspunktet for grøn mobilitet, og etableringen af ladeinfrastruktur til persontransporten bør prioriteres.
Derfor er det også positivt, at der afsættes midler til ladeinfrastrukturen, hvor regeringen afsætter en ramme på 0,5 milliarder kroner til etablering af ladeinfrastruktur langs statsvejene. Det er desuden også positivt, at infrastrukturplanen har fokus på den grønne omstilling at bus og flextrafikken, hvor der afsættes 250 millioner kroner til flere grønne busser og mere grøn flextrafik. Det er vigtigt at bemærke, at kommunerne også udfører meget servicekørsel lig flexkørsel, som fx børnehavekørsel og kørsel til genoptræning, og det er derfor også vigtigt at have fokus på en grøn omstilling af den kommunale specialkørsel.
“250 millioner kroner lyder umiddelbart af en del, men desværre rækker det ikke til mange elbusser og elbiler. Derudover er der også depot ladeinfrastruktur, der skal investeres i af de enkelte busvognmænd, som omstiller til el, hvilket er en stor omkostning. Derfor kan man ikke forvente, at et sådant beløb accelererer den grønne omstilling betydeligt, hvilket er ærgerligt. Bidraget til de grønnere busser og flextrafik, inklusiv den dedikerede ladeinfrastruktur, burde styrkes betydelig,” siger adm. direktør Michael Møller Nielsen, Dansk PersonTransport.
Dansk PersonTransport mangler også mere fokus på den lokale mobilitet. Hvis regeringen virkeligt ønsker at implementere en grønnere mobilitet også lokalt, burde fokus i langt højere grad være at styrke den kollektive bustrafik endnu mere. Det kan blandt andet gøres ved at sætte flere midler af til BRT, hvor der nu ser ud til at være afsat 200 millioner kroner til to BRT-projekter i hovedstadsområdet og analyser af mulige andre BRT projekter.
“Movia, Midttrafik, NT og Aalborg Kommune har udarbejdet et katalog med seks BRT-projekter i hhv. Aalborg, Randers, Aarhus og Hovedstadsområdet med en skønnet anlægssum på 4,3 milliarder. Med det i tankerne så lyder 100 millioner til anlæggelse af et par projekter og 100 millioner til undersøgelser ikke af så meget, hvis regeringen ellers er seriøse omkring udviklingen af også den lokale mobilitet således, at der gives et godt alternativ til den enkelte borger i forhold til at tage privatbilen,” udtaler Michael Møller Nielsen.
Dansk PersonTransport har desuden foreslået etablering af multimodale knudepunkter, hvor bus, taxi og flextrafikken mødes med togene og cyklisterne, så bilisterne fravælger at køre i bil og i stedet tager den kollektive trafik. Denne del er desværre kun i meget begrænset omgang blevet taget op i regeringens udspil. Dette kan dog relativt hurtigt rettes op, hvis de mange midler, der er afsat til jernbane ’stationsrenoveringer’, inkluderer etablering af gode forhold i forhold til omskiftning til andre transportformer deriblandt taxi, flex, turist- og rutebus.
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/dpt-om-infrastrukturplan-gode-takter-men-der-skal-mere-til?releaseId=13619531
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **