Pressemeddelelse fra Erhvervsstyrelsen
EU-projektet Maritime Stars har medvind. Siden 2018 har snesevis af iværksættervirksomheder konkurreret om at komme med i det socialfondsstøttede program, der giver “de små” en unik mulighed for at samarbejde med store, etablerede virksomheder i den maritime branche.
10 iværksættere har foreløbig været med i Maritime Stars, som er støttet af EU’s Socialfond. Projektets sidste fem startups er netop blevet udvalgt til et ni måneder langt forløb, som omfatter udviklingsprojekter i samarbejde med en eller flere større mentorvirksomheder, netværk med andre startups og eksperter, der hjælper med kompetenceudvikling.
“Målet er at finde 15 af de mest perspektivrige maritime iværksættere med størst vækstpotentiale, og det mål er vi tæt på nu,” siger projektleder Allan Hejslet fra den nationale maritime klynge MARLOG, som driver projektet.
Der var 44 ansøgere til de sidste fem pladser, og hele 24 større virksomheder deltager i mentorprogrammet. Den store interesse er der en god forklaring på: Alle – både store og små – får noget ud af samarbejdet, siger Allan Hejslet:
“Der er en bred erkendelse i den maritime branche af, at vi er lidt konservative. Vi har mange store virksomheder, som er stærke på drift, men de har sværere ved at skabe innovation. Samtidig kan det være rigtig svært for startups, som prøver at få fodfæste og få deres løsninger igennem.”
Iværksættere følte sig som “rockstjerner”
Virksomheden
fra Herfølge deltog på hold 2 i 2020, og salgsdirektør Henning Jacobsen husker, at han og kollegerne følte sig “som rockstjerner”, da de blev matchet med rederiet DFDS i et udviklingsprojekt om coating af rørføring på skibe.“Vi har aldrig været ude for sådan en åbenhed og hjælpsomhed, som vi har fået fra fyrtårnsvirksomhederne. De ønsker oprigtigt, at vi som deltagervirksomheder skal blive en succes. Vi har en oplevelse af, at vi løfter hinanden, og vi er meget glade for den gode matchmaking og projektstyring, som MARLOG har leveret,” siger Henning Jacobsen.
I fyrtårnsvirksomheden DFDS er Mads Billesø, senior projekt manager for innovation og partnerskaber, også begejstret for Maritime Stars-projektet – og imponeret over iværksætternes kvalitet:
“Maritime Stars er fantastiske til at finde og tiltrække startups med en god idé og potentialet til at drive det langt videre. Vi bliver klogere af den smeltedigel af idéer, som Maritime Stars er.”
I Maritime Stars præsenterer iværksættervirksomhederne deres idéer for fyrtårnsvirksomhederne, og DFDS var meget interesseret, da “rockstjernerne” fra E-AT lancerede deres idé: Coating af HVAC-rørsystemer (heat, ventilation, aircondition, control, red.) til passagerskibe. Teknologien er avanceret, men systemet er enkelt: Coatingen tætner rørene, og det giver energibesparelser, mindre CO2-udledning, forbedret indeklima og en højere køle- eller varmeeffekt på anlægget. Desuden er coatingen modstandsdygtig over for salt, brandhæmmende og rustbeskyttende.
Mads Billesø siger:
“Den grønne dagsorden er meget vigtig for os, og herunder også at begrænse udledningen af CO2. Her kom E-AT med en idé, som gør det muligt at brænde mindre energi af og i den sidste ende minimere udledningen af CO2. Det passer godt til vores ambition om at reducere CO2-emissionen fra vores skibe med 45 procent senest i 2030.”
E-AT og DFDS har udviklet idéen sammen i Maritime Stars, og systemet er klar til test på et af DFDS’ RoPax-skibe, når COVID-19-restriktionerne tillader det. Det er almindeligt anerkendt, at coating af HVAC-systemer generelt rummer et stort potentiale for energibesparelser og lavere CO2-emission, og derfor har Den Danske Maritime Fond støttet det videre testforløb, som bliver vigtigt i E-AT’s markedsstrategi.
Henning Jacobsen forklarer:
“Vi sigter mod krydstogtbranchen, men den er udfordret af COVID-19. Derfor har det været vigtigt for os at udvikle et koncept til tankskibe, hvor investeringen hurtigt tjener sig ind. Det har vi nu, og hvis DFDS siger god for det her efter testen, har vi verdens bedste reference.”
15 iværksættere og 24 af de “store”
I Maritime Stars gennemgår iværksætterne tre kollektive forløb om forretningskoncept, markedsstrategi og investering. Hver iværksætter kobles sammen med op til fire etablerede virksomheder, som bidrager til forretningsudvikling og sparring. Hver iværksætter får desuden 75.000 kr. til konsulentbistand efter eget valg, og hele forløbet ender med en professionel vækstplan.
Deltagerne er rekrutteret fra hele landet, og der bliver passet godt på talenterne. Både på hold 1 og 2 er de “tabende” finalister blevet hjulpet videre i samarbejder, selvom de ikke blev udvalgt til et egentligt forløb. Også på hold 3 er kvaliteten høj, bekræfter Mads Billesø fra DFDS:
“Vi var vildt imponeret over de 10 ansøgere, som var i finalen i år.”
Mentorvirksomhederne stiller sig til rådighed kvit og frit, og ofte går de ekstra længder for at hjælpe en startup. Blandt andet åbnede en fyrtårnsvirksomhed i Nordjylland sin marketingafdeling for E-AT, og en anden fyrtårnsvirksomhed, som principielt er en konkurrent, har også hjulpet med vækstplanen.
Salgsdirektør i E-AT Henning Jacobsen er imponeret over Maritime Stars:
“Vi har sparet meget tid og mange penge på at undgå at begå begynderfejl, vi har lært at tænke tingene store og rigtige fra starten, og vi har fået et fantastisk netværk blandt fyrtårne og startups. I det maritime miljø siger man, at alle er så konservative, men her har man i den grad løftet hinanden op. Og MARLOG har stået i midten og skabt et fantastisk system.”
Projektleder Allan Hejslet roser fyrtårnsvirksomhederne for deres risikovillighed:
“De store virksomheder har fra starten af projektet ønsket at blive udfordret af iværksætterne; de ville se “hvad der er derude” og høre om nye idéer inden for fx grøn omstilling og digitalisering. Mange maritime virksomheder har indset, at branchen har brug for et løft på det her niveau og har samtidig et ønske om generelt gerne at ville understøtte iværksætteri.”
Nye idéer fra startups er vigtige for udviklingen mod et samfund med lavere energiforbrug og reduceret CO2-udslip, siger Mads Billesø, senior projekt manager for innovation og partnerskaber i DFDS:
“Udviklingen inden for transport – ikke mindst søtransport – går vanvittigt stærkt lige nu. Et af hovedmålene er at blive grønne meget hurtigt. Her handler det ikke længere om at udvikle ny teknologi, men om at få den udviklede teknologi sat sammen på nye og smartere måder. Og det er startups og mindre virksomheder rigtig gode til.”
FAKTA Om “Pilotprogram for maritimt iværksætteri – Maritime Stars”
Maritime Stars er et landsdækkende, treårigt program, der skal sikre innovation og udvikling i den maritime branche. 15 virksomheder inden for branchen matches med fyrtårnsvirksomheder, der yder rådgivning sparring og mentorskab. Samarbejdet med de etablerede virksomheder indgår i et ni måneder langt individuelt og kollektivt udviklingsforløb med forretningsudvikling, finansiering og ad hoc specialistbistand.
Operatør på programmet er den nationale klynge MARLOG (Maritime & Logistics Innovation Denmark) i partnerskab med Fonden Marcod og Erhvervshus Fyn. Projektet, der er støttet med 3,6 mio. kr. fra EU’s Socialfond, startede i april 2018 og afsluttes i december 2021.
FAKTA Om EU’s Socialfond
I perioden 2014-2020 investerer EU’s Socialfond, Regionalfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skaber vækst og beskæftigelse i hele landet.
Socialfondsprogrammet for 2014-2020 er målrettet iværksætteri, uddannelse og social inklusion. Vi skal have flere nye virksomheder og en dygtigere arbejdsstyrke. Det er afgørende forudsætninger for at øget produktivitet, konkurrenceevne og vækst. Derfor medfinansierer EU’s Socialfond projekter, der skal:
- Øge iværksætteraktiviteten og sørge for vækstrettet kompetenceudvikling i små og mellemstore virksomheder
- Fremme social inklusion – via særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser, indslusningsforløb til arbejdsmarkedet og socialøkonomiske virksomheder
- Styrke erhvervsuddannelserne, erhvervsfaglige uddannelser og videregående uddannelser
FAKTA Om MARLOG
MARLOG – Maritime & Logistics Innovation Denmark, er Danmarks officielle klyngeorganisation for det maritime erhverv og logistik, som støtter udviklingen hos små og mellemstore virksomheder inden for sektoren. MARLOG arbejder for Danmark som et bæredygtigt og innovativt førende kraftcenter for det maritime erhverv og logistik.
Kontakt:
Allan Hejslet, projektleder, Maritime Stars, MARLOG, 30 13 30 43
Henning Jacobsen, Head of Sales, E-AT, Herfølge, 22 84 88 68
Mads Billesø, senior projekt manager for innovation og partnerskaber, DFDS, 61 77 75 77
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/vi-foler-os-som-rockstjerner-ivaerksaettervirksomhed-kom-ind-i-varmen-hos-en-maritim-stjerne?releaseId=13619448
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **