Pressemeddelelse fra Escalate ApS
Nogle virksomheder har været heldige at kunne få del i hjælpepakkerne til at dække en del af deres udgifter. Denne virkelighed er meget kritisk for især de små virksomhedsejere der ofte har satset rigtig meget på at drive deres livsværk. De små virksomheder viser trods disse store udfordringer også en stor og vedholdende kampgejst. For trods lukkede butikker, afvisning af kunder og røde tal på bundlinjen, så er der stor efterspørgsel på digitalisering. Udviklingen ses også hos pakkeleverandører såsom PostNord der allerede i begyndelsen af pandemien oplevede en vækst på over 30% i antallet af pakker med levering til de danske hjem.
Digitalisering har i de sidste mange år været på de erhvervsdrivendes hænder. Overgangen fra analoge processer til de digitale byder nemlig på mange fordele, såsom højere effektivitet, mindre manuelt arbejde, øget omsætning og helt nye forretningsmuligheder.
Mange virksomheder har valgt at udnytte nedlukningsperioderne til at fokusere netop på dette. Alt lige fra små lokale butikker der udvider med en webshop, behandlere der tilbyder online salg af gavekort til deres klienter og virksomheder der udvider eller optimerer digitaliseringen af deres forretning med automatisering eller færre manuelle arbejdsgange. Investeringen er for virksomhederne ofte markant i både tid og økonomi, men grundet det store potentiale er der ofte endnu mere at hente på et sådant indsatsområde, hvilket tydeligt ses i en undersøgelse foretaget af FDIH, der viser at over halvdelen af de adspurgte webshops har haft vækst og en tredjedel har haft en vækst på mere end 50%.
Stigende efterspørgsel på webudvikling og online markedsføring
Under pandemien har der især været stor efterspørgsel på webudvikling såsom hjemmesider og webshops, hvilket har gjort at mange web designere og webudviklere har haft travlt det sidste års tid. En af de virksomheder der designer og udvikler både professionelle hjemmesider og webshops er Simon Hermansen fra webbureauet
i Albertslund.“Da COVID-19 situationen udviklede sig på verdensplan og blandt andet resulterede i en nedlukning af landet, var jeg nervøs for hvad det ville betyde for mine kunder og hvilken afledt effekt det ville have på min virksomhed. Mange af mine kunder er nemlig dybt afhængige af at kunderne kommer til dem fysisk, hvad enten de er behandlere, butikker, danseskoler eller andet. Jeg så i begyndelsen ind i en potentiel situation hvor efterspørgslen på udvikling af hjemmesider, optimering og online markedsføring kunne falde drastisk. I begyndelsen var der da også virksomheder der trak i håndbremsen for lige at se tiden an, men til min overraskelse valgte mange af de virksomheder jeg taler med at holde hovedet højt og udnytte situationen og den frigjorte tid til at udvikle deres virksomheder endnu mere og i visse tilfælde udvide med helt nye forretningsområder eller tilbud til deres kunder. Så da vi ramte sommeren 2020 oplevede jeg allerede en markant vækst i efterspørgslen på ydelser som udvikling af hjemmesider, webshops, hjælp til online kurser og søgemaskineoptimering. Denne stigende efterspørgsel ser ud til at fortsætte i 2021.” udtaler Simon Hermansen, indehaver af webbureauet WebGain.
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/trods-nedlukninger-er-der-fart-pa-den-digitale-udvikling?releaseId=13619274
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **