Pressemeddelelse fra PwC
PwC’s CEO Survey 2021 viser, at danske CEO’er ligger helt i front, når det gælder ændringer i de langsigtede investeringer i klima. Blandt de danske topledere vil 7 ud af 10 således øge de langsigtede investeringer inden for ESG (Environmental, Social, and Corporate Governance), mens det er 6 ud af 10 blandt de globale topledere.
“Der bliver talt meget om, at genopretning efter COVID-19 bør have et tydeligt grønt fokus, så der ikke overinvesteres i sort teknologi for at få gang i økonomien, som så senere skal erstattes af grønne investeringer. CEO Survey viser, at de danske topledere skruer op for netop de grønne investeringer, også i højere grad end toplederne i resten af verden,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen, adm. direktør og Senior Partner i PwC.
Klimaet skal prioriteres højt
De danske topledere mener samtidig, at positive klimaforandringer skal være en væsentlig prioritet fra såvel politisk hold som fra virksomhedernes side. 7 ud af 10 danske topledere mener, at positive klimaforandringer bør være en politisk prioritet, og samme andel mener, at også virksomhederne skal prioritere et bedre klima. Til sammenligning gælder det blot en tredjedel globalt, både hvad angår virksomhedernes og politikernes ansvar.
“De danske topledere skiller sig positivt ud i forhold til deres globale kolleger, når det angår klimaet. De har både høje forventninger til virksomhederne, men også til det politiske system, hvilket givet er forstærket af den udmeldte, politiske målsætning om en 70 % reduktion af CO2-udledningen i 2030,” vurderer Mogens Nørgaard Mogensen og fortsætter:
“Vi skal dog huske på, at udfordringerne med klimaet er et globalt problem, så Danmark bør ikke gå enegang, men finde løsninger på tværs af lande, så vi sikrer vores konkurrenceevne. Derfor er det helt afgørende, at Danmark styrker sit klimadiplomati i EU og arbejder på at få resten af verden med på gode klimaløsninger.”
Danske CEO’er vil måle og afrapportere mere på klima
CEO Survey viser desuden, at hele 85 % af de danske CEO’er mener, at deres virksomhed bør gøre mere for at måle deres klimaaftryk, mens 75 % mener, at de bør gøre mere i forhold til at afrapportere om deres klimaaftryk. Til sammenligning gælder det blot 39 % og 43 % blandt de globale topledere.
“Der er ingen tvivl om, at det bliver et stadigt vigtigere konkurrenceparameter at kunne vise omverden, at man har de rette målepunkter og sikrer en ensartet rapportering, så alle kan følge med i, om forretningen formår at håndtere klimarelaterede risici samt at drage fordel af klimarelaterede muligheder,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen og tilføjer:
“Det er samtidig afgørende, at virksomhedernes klimarapportering er af høj kvalitet, at der sættes klare målsætninger for, hvad der virksomhederne ønsker at opnå og at der troværdigt rapporteres herom.”
Han henviser desuden til, at kun 4 ud af 10 globale topledere har klimarisici med i deres risk management aktiviteter, mens det gælder 6 ud af 10 danske topledere.
“CEO Survey viser, at de danske virksomheder er godt med, når det gælder rapportering om klimarisici, men der er fortsat behov for at sætte fokus på, hvordan klimaforandringer potentielt kan ramme forretningen, og hvordan virksomheder kan agere i forhold til de risici og muligheder som klimaforandringer vil medføre, ikke mindst globalt,” slutter Mogens Nørgaard Mogensen.
Om CEO Survey 2021
I PwC’s24. CEO Survey blev der gennemført 5.050 interview i 100 lande. I alt 79 danske CEO’er har deltaget. CEO Survey er verdens førende toplederundersøgelse.
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danske-topledere-saetter-klima-barren-hojt?releaseId=13619359
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **