PRM / Imageundersøgelse afslører danskernes manglende kendskab til Esbjerg: Skal være startskuddet til nyt strategisk samarbejde

    Pressemeddelelse fra Esbjerg Kommune

    Kendskabet til Esbjerg skal øges og kommunens byens image har brug for et løft, hvis det skal lykkes at vende udviklingen og bryde mange års stilstand på bosætnings-, rekrutterings- og uddannelsesfronten.

    Mere end 50 pct. af danskerne kender slet ikke området eller kender det kun af navn, mens rekrutteringsproblemer betyder, at andelen af forgæves rekrutteringer i Esbjerg blandt profiler med lang videregående uddannelse er landsdelens højeste. Således ender 28 pct. af disse job med ikke at blive besat, efter de har været slået op.

    Det er nogle af hovedkonklusionerne i den bosætnings- og imageanalyse, der for nylig er udarbejdet for Esbjerg Kommune og Business Esbjerg af brand- og analysevirksomheden Stagis, og som blev præsenteret torsdag eftermiddag.

    Den er et vigtigt element i – og signalerer samtidig startskuddet til – et nyt strategisk samarbejde mellem Esbjerg Havn, Business Esbjerg, Education Esbjerg og Esbjerg Kommune om at skabe Esbjergs nye brand, forklarer Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune:

    “Med den her nye rapport i hånden kan vi for alvor se, at vi har et stort arbejde foran os. Indbyggertallet i Esbjerg har været stort set uændret siden 1980’erne, og det er ærgerligt at antallet af borgere og studerende ikke har været stigende. Denne udvikling er i direkte kontrast med den positive udvikling, der er gang i på erhvervssiden. Vi har akut brug for flere tilflyttere. Derfor er det glædeligt, at vi nu er fire stærke spillere, som står sammen for at få vendt udviklingen. Det har vi virkelig brug for, men vi må også erkende, at opgaven er så stor, at vi har vi hyret professionel hjælp udefra, så vi sammen kan vende udviklingen og gøre Esbjerg til et attraktivt sted at bosætte sig”.

    Første skridt mod nyt image

    Analysen, som kortlægger og beskriver status på bosætningen i Esbjerg, virksomhedernes udfordringer med at rekruttere og danskernes syn på Esbjerg i 2021, skal fungere som en nulpunktsanalyse, der er første skridt på vejen mod et nyt Esbjerg-image.

    “Esbjergs stilstand i tilflytning og image er ikke tilfredsstillende. Vi har derfor en ambition om at udvikle Esbjerg og definere et fokuseret brand de næste 10 år i samspil med øvrige parter, da vi skal have løst udfordringen og sætte skub i udviklingen via fælles indsatser og investeringer. Det nye brandprojekt på tværs af erhverv, havn, uddannelse og kommune er et godt skridt på vejen, da det skal skærpe vores fælles fokus og ændre danskernes syn på Esbjerg,” uddyber Esbjergs borgmester om analysens vigtighed og brugbarhed.

    Bag rapporten står direktør Nikolaj Stagis, som rådgiver om identitet, strategi, organisations- og forretningsudvikling. Han vil også fremadrettet være involveret i projektet og bidrage med sin professionelle erfaring.

    “Danskernes lave kendskab og stereotype opfattelse af Esbjerg peger på, at der skal mere liv og dynamik i Esbjerg by. Esbjerg-brandet har potentiale til at blive mere attraktivt både for folk i de nærmeste kommuner og for hele Danmark. Byen bliver mere attraktiv af, at der er nye initiativer og et lokalt engagement i at udrette noget sammen. Derfor er det fantastisk godt, at flere parter går sammen for at gøre en forskel. Hvis erhvervsliv, uddannelser og kommunen får sat de nødvendige aktiviteter i gang, kan både image og tilflytningen sagens ændre sig over en årrække,” forklarer Nikolaj Stagis.

    Behov for bedre rekruttering

    Business Esbjerg-direktør Susanne Nordenbæk, som bl.a. bider mærke i, at “Havn og fiskeri” er det første 54 pct. af danskerne tænker på, når de hører “Esbjerg”, mener også, at analysens konklusioner vidner om, at der er behov for nytænkning og nye tiltag, så Esbjerg for alvor kan sætte fart i udviklingen.

    “De nye tal er endnu engang med til at understrege og synliggøre de problemer, vi har i forhold til rekruttering, som giver tab i innovation og produktion. Det skal vi løse ved et ambitiøst samarbejde på tværs af virksomheder, havn og kommune for at skabe udvikling for erhverv og by. For vores erhvervsliv, havn og statslige styrelser har brug for talenter og arbejdskraft, hvorfor alle aktører skal engagere og i fællesskab løfte opgaven med at udvikle Esbjerg som et sted at bo, uddanne sig og arbejde,”

    Undersøgelsen viser, at Esbjerg har den højeste andel forgæves rekrutteringer i forhold til det øvrige Sydvestjylland og resten af region Syddanmark. Det er ikke blot andelen af forgæves rekrutteringer blandt profiler med lang videregående uddannelse, der skaber problemer, da samme tendens gælder for mellemlang og kort videregående samt faglært uddannede.

    “Vi har i disse år en unik mulighed for at gøre Esbjerg til centrum for den grønne omstilling af energisektoren, hvilket vil betyde tusindvis af nye arbejdspladser til vores område og samtidig et afsæt for at positionere os på en ny og mere bæredygtig måde. Vores geografiske placering er for en gang skyld en fordel, og vi skal arbejde for, at den gyldne mulighed bliver en gevinst, så den kvalificerede arbejdskraft ikke bliver en mangelvare”, siger Susanne Nordenbæk.

    ____________________________________________________________________

    FAKTA
    Arbejdet med det nye brand

    • Esbjerg Kommune vil i samarbejde med Business Esbjerg, Education Esbjerg, Esbjerg Havn og en lang række virksomheder, institutioner, foreninger og borgere sikre, at der i løbet af en årrække bliver udviklet og manifesteret et nyt Esbjerg-brand, som skal fortolke og videreudvikle nogle udvalgte karaktertræk, der er særlige for byen og egnen.
    • Ambitionen er at skabe en ny identitet, der har rødder i Esbjergs historie og kultur, men samtidig opleves som relevant og nyskabende af både eksisterende borgere og af omverdenen.
    • Målet er både at fastholde eksisterende borgere og tiltrække nye tilflyttere, som har lyst til at bo i Esbjerg.

    Kontakt:

    Jesper Frost Rasmussen, borgmester, tlf. 27 24 18 00, jesra@esbjerg.dk

    Susanne Nordenbæk, direktør, Business Esbjerg, tlf. 29 38 08 39, sun@businessesbjerg.com

    Dennis Jul Pedersen, direktør, Esbjerg Havn, tlf. 29 48 40 29, djp@portesbjerg.dk

    Erling Petersson, leder, Education Esbjerg, tlf. 22 25 37 38, ep@educationesbjerg.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/imageundersogelse-afslorer-danskernes-manglende-kendskab-til-esbjerg-skal-vaere-startskuddet-til-nyt-strategisk-samarbejde?releaseId=13618482

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **