PRM / Det Nordjyske Mediehus overgår resultatforventning

    Pressemeddelelse fra Nordjyske Medier

    – Det Nordjyske Mediehus skabte i 2020 et overskud før skat på 17,2 mio. kr. Omsætningen blev 666 mio. kr. og faldt med 12 % i forhold til 2019. Koncernens driftsresultat (EBITDA) endte på 43,5 mio. kr., hvilket er bedre end forventet, siger adm. direktør, Morten Vinther Jensen.

    Det Nordjyske Mediehus ser fortsat en markedstrend væk fra printpublikationer henimod digitale udgivelser. Som en naturlig konsekvens af denne udvikling, har Det Nordjyske Mediehus gennemført nødvendige personaletilpasninger og outsourcet aktiviteter, som ikke længere er kerneaktiviteter. Eksempelvis besluttede Det Nordjyske Mediehus at frasælge trykkeriaktiviteten i 2020 for at sikre sig en langsigtet løsning med øje for variabilitet.

    – Det Nordjyske Mediehus’ strategiske ambition er fortsat at nå ud til nye målgrupper, som er kendetegnet ved mere digital brugeradfærd, hvor de stiller høje krav til os som mediehus. Dette betingeratvikonstantskalsepåvoresproduktudbud,somskalværeioverensstemmelsemedvores kundersforventninger.Derfortagervibeslutningermedudgangspunktihvordanvibedstmuligtkan levere værdifuldt og relevant indhold samt tidssvarende annoncering,siger adm. direktør, Morten Vinther Jensen.

    Koncernen har i regnskabsåret 2020 oplevet en markant større efterspørgsel på pakkedistribution i forlængelse af corona-pandemien, hvilket har kompenseret for faldet i reklame- og avisomdeling i koncernens distributionsselskab. Det Nordjyske Mediehus valgte bl.a. at udvide pakkedistributionen i forlængelse af nedlukningen af Nordjylland, så nordjyderne i højere grad kunne afsende- og modtage pakker på flere adresser end tidligere.

    Aktiviteterne i datterselskabet Nordiske Medier A/S, som primært udgiver erhvervsmedier i Danmark og Sverige og som samarbejder med Egmont i Norge, har udviklet sig over forventning og forbedret resultatet efter skat med 2,3 mio. kr. Nordiske Medier A/S lancerede flere nye nichemedier i 2020, og formåede, på trods af et markant corona-relateret fald i annonceomsætningen, at lande et stærkt driftsresultat over budget.

    Koncernens forventninger til 2021 afspejler corona-pandemiens fortsatte negative indvirkning på annoncemarkedet. Koncernen forventer et driftsresultat (EBITDA) i intervallet 10-25 mio.kr.

    Hovedtal – t.kr.

    2020

    2019

    2018

    2017

    2016


    Nettoomsætning

    666.021

    756.122

    822.020

    865.445

    786.409

    Resultat før af- og nedskrivninger (EBITDA)

    43.541

    32.706

    55.620

    59.940

    39.167

    Resultat primær drift (EBIT)

    11.720

    (13.484)

    (16.541)

    17.644

    (41.000)

    Resultat af finansielle poster

    5.462

    11.295

    (3.620)

    3.547

    (9.559)

    Resultat før skat (EBT)

    17.182

    (2.189)

    (20.161)

    21.191

    (50.559)

    Årets resultat

    10.170

    (15.823)

    (30.101)

    8.993

    (42.618)

    Egenkapital

    254.237

    245.912

    261.620

    293.245

    290.352

    Balancesum

    554.928

    528.181

    537.868

    629.614

    637.547

    EBITDA margin (%)

    6,5

    4,3

    6,8

    6,9

    5,0

    Antal medarbejdere

    634

    727

    781

    808

    784

    Kontakt:

    For yderligere information kontakt:
    Morten Vinther Jensen, adm. Direktør, Det Nordjyske Mediehus: 4030 4597

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/det-nordjyske-mediehus-overgar-resultatforventning?releaseId=13618702

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **