Pressemeddelelse fra Det Kongelige Teater
Det Kongelige Teater gik ind i 2020 med vind i sejlene. Forestillingerne på teatrets scener i årets første måneder blev godt modtaget af både publikum og anmeldere, og billetsalget gik over al forventning. Teatret tog med ny bestyrelse i spidsen fat på arbejdet med de udviklingsmål, som var udstukket i den etårige forlængelse af den politiske aftale 2016-2019, og var godt i gang med at ruste op til udrulningen af vækststrategien, som i årene 2021-2023 for alvor skulle udvide aktiviteten på de store scener og dermed understøtte en større bredde i repertoiret.
Pandemi og nyt digitalt fokus
I starten af marts ramte følgerne af corona-pandemien Det Kongelige Teater, og resten af 2020 blev naturligvis stærkt præget af de deraf følgende nedlukninger og restriktioner. Mens Danmark, og dermed også teatret, lukkede ned, skiftede fokus til åbningen af et digitalt univers, KGL Xtra. Planer for en digital platform for formidling af vores verden var allerede under forberedelse, men projektet blev fremskyndet og åbnede allerede 13. marts – mindre end 48 timer efter nedlukningen.
“Jeg er utrolig stolt af teatrets handlekraft da hele Danmark lukkede ned. Der blev syet kostumer og lavet rekvisitter hjemme i udhuse og haver, og balletdanserne trænede ved køkkenbordet. Kunsten gav adgang til rettigheder, der ellers ikke havde været tilgængelige eller skabte kunst via videokonference. At se medarbejderne knokle hele året for at finde løsninger, så vi kunne blive ved med at udkomme gør, at jeg tror på vi har et endnu mere sammentømret teater i dag end tidligere.” siger teaterchef Kasper Holten.
Det lykkedes Det Kongelige Teater at gøre mere end 60 hele forestillinger, såvel som en lang række andet formidlingsmateriale, tilgængeligt for mennesker i Danmark. Det digitale univers har været gratis og både budt på nyskabt materiale, tidligere transmissioner såvel som arkivoptagelser, som normalt er utilgængelige for publikum.
Det digitale univers blev en overvældende succes, som blev besøgt 823.134 gange fra 13. marts til 31. december 2020 – sammenlignet med 794.000 besøg af fysiske gæster på Det Kongelige Teater i hele 2019. Nogle kiggede med kort, mens andre så hele forestillinger, men ialt svarer det til, at forestillinger er blevet set mere end 108.000 gange i sin helhed – og da der ofte vil have været flere som ser med ad gangen, svarer det til at flere hundrede tusinde mennesker formentlig har set hele forestillinger streamet fra Det Kongelige Teater.
Teatret forsøgte også på andre måder at forblive relevant for mange: Der blev arrangeret baggårdsforestillinger og udendørskoncerter ved plejecentre, københavnske folkeskoler blev inviteret ind i teatrets bygninger under forårets nedlukning, og der blev arbejdet hårdt på at udvikle nye koncepter for især børn og unge, som skal udrulles i de kommende år: Planerne om et ambitiøst oplevelsesunivers om scenekunst for børn i Stærekassen, som blev annonceret få dage inde i 2021, er kun en del af teatrets samlede ambitiøse strategi for at nå langt flere børn og unge i de kommende år. Danmarks Radios tv-julekalender Julefeber gav uden tvivl børn over hele landet appetit på teatrets magi, mens også dokumentarserier som Barn af balletten og Hübbe har magten på hhv. TV2 og DR gav bred synlighed.
Billetsalg og økonomi
Teatret oplevede en fantastisk opbakning fra publikum, da billetsalget til sæson 2020/21 startede i maj 2020 – midt i en pandemi. Forsalget var på linje med de bedste historiske år, og teatret formåede stort set at fastholde alle de faste abonnenter. Billetsalget tydede på en stærk loyalitet overfor og savn efter teatret hos publikum, og med de mange restriktioner oversteg efterspørgslen straks udbuddet.
Det lykkedes at gennemføre hele teatrets repertoire i efteråret frem til 9. december, inklusive turne landet rundt med store forestillinger som Shakespeares Hamlet og Ibsens Et dukkehjem. Men årets mange aflysninger og restriktionerne på billetsalget førte til et stort dyk i besøgstallene for teatret – fra 794.418 fysiske besøg i 2019 til 212.017 i 2020. Men det lader til at publikums interesse er intakt: korrigerer man for den nedsatte kapacitet, kan teatret notere sig stribevis af udsolgte huse og en sammenlagt sædebelægning på hele 89% for hele året (i 2019 var belægningen 76%).
Teatrets økonomi blev hårdt ramt i 2020 med tab på 113 mio. kr. som direkte følge af corona samt ekstra omkostninger som følge af corona tilpasninger mm. på ca. 3 mio. kr. Teatret fandt kompenserende besparelser på 50 mio. kr., og modtog en statslig kompensation til dækning af omkostninger på i alt 58 mio. kr. (ca. 50% af bruttotabet). Teatrets årsresultat endte derfor med et underskud på 7,5 mio.kr. kr. Som følge af at teatret havde egen opsparing fra tidligere år, der kunne dække dette merforbrug, medførte det, at teatret i sidste ende kan gå ud af pandemi-året 2020 med et endeligt underskud på kun 1,9 mio. kr.
Ser frem mod 2021 og flere publikummer i salene
Teatret arbejder hårdt på at være klar til at modtage publikum i stort omfang igen, når restriktionerne forhåbentlig bortfalder i løbet af 2021. Teaterchef Kasper Holten udtaler:
“Der synes at være en meget stor interesse for og appetit på live-oplevelser hos publikum på den anden side af pandemien, og teatret arbejder med usvækket ambition på udrulningen af den vækststrategi, der skal sikre flere forestillinger og et bredere udvalg af repertoire på de store scener i de kommende år.”
Teatret noterer sig det meget brede politiske flertal bag den nye aftale om Det Kongelige Teater 2021-2024, og at dette giver en solid platform for det fremadrettede arbejde med solide og afklarede økonomiske rammer. Teatret arbejder i overensstemmelse med aftalens ambition videre med fokus på målet om at nå flere forskellige mennesker i hele landet med kunsten.
Også derfor er det digitale Xtra-univers kommet for at blive. Universet vil løbende blive videreudviklet og byder allerede nu på både hele forestillinger, materiale for børn, digitale guides, små film og artikler om menneskene og arbejdet bag scenen mv. Teatret arbejder målrettet med at gøre daginstitutioner, skoler, plejecentre mv. i hele landet opmærksomme på dette tilbud.
“Selvom det digitale aldrig vil blive det samme som det fysiske teaterbesøg, så er det teatrets håb, at KGL XTRA vil sænke tærsklen til teatrets verden og samtidig give flere oplevelser og dimensioner til de, som allerede bruger Det Kongelige Teater. Særligt glæder jeg mig over, at denne mulighed er tilgængelig på lige vilkår for mennesker i hele landet – og sågar har teatret sikret, at det i mange tilfælde er tilgængeligt for både danskere og andre bosat i hele Norden og hele verden,” siger Bertel Haarder, bestyrelsesformand.
Nøgletal samt årsrapport kan læses på Det Kongelige Teaters hjemmeside
Kontakt:
Kommunikationsdirektør Magnus Restofte tlf.: +45 31 70 10 10 email: mres@kglteater.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/digital-scenekunst-naede-mennesker-i-hele-landet?releaseId=13617672
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **