Pressemeddelelse fra Plantorama
Plantorama har haft stor succes med at kombinere have- og dyreartikler med café og legeområde i deres oplevelsescentre, og under corona-pandemien er det tilmed lykkedes at øge medarbejdertilfredsheden. Den gode stemning er smittet af på nøgletallene i sådan en grad, at virksomheden nu kan fremvise sit bedste regnskab til dato med en omsætning på 537 millioner kroner og et resultat før skat på godt 57 millioner. Tilmed er både omsætning og bundlinje hævet i alle butikker.
– Gennem årene er vi gået fra at være et plantecenter til i dag at være et oplevelsescenter, hvor hele familien kan tilbringe dagen. Og selvom corona-restriktioner har begrænset vores muligheder i løbet af det seneste år, er der ingen tvivl om, at det fortsat er den vej, hvor vi skaber oplevelser til vores gæster, som vi vil udforske, og hvor vi har kunnet inspirere under krisen, siger Peter Vang Christensen, der er administrerende direktør i Plantorama.
Mens det seneste år har ændret alt for oplevelsesindustrien, har Plantorama videreudviklet koncepterne under nedlukningen, og der rystes ikke på hånden. I 2020 investerede virksomheden 250 millioner kroner i to nye centre samt i forbedringer af de eksisterende.
Loyale onlinekunder
Inden nogen havde hørt om COVID-19, var konceptet ‘
‘ lagt i støbeskeen og planlagt til lancering i samtlige Plantoramacentre i foråret 2021. På grund af pandemien blev det dog implementeret et år tidligere, og tiltaget har vist sig som en stor succes. For at varetage virksomhedens udvikling og nye koncepter har Plantorama samtidig ansat adskillige nye medarbejdere med fokus på blandt andet bæredygtighed og digitalisering.– Vi fik lanceret Klik & Få leveret på rekordtid, og som en del af en ny omnichannelstrategi har vi gennemgået en digital omstilling, som er blevet taget rigtig godt imod. Vi har rigtig mange loyale onlinekunder, og det har gjort, at vi har været i stand til at opretholde salget i en grad, så alle de cirka 650 ansatte har kunnet beholde deres arbejde gennem krisen, siger Peter Vang Christensen, og pointerer:
– Vi er jo utroligt stolte over at komme ud af 2020 med så flot et resultat, men når det er sagt, så har vi selvfølgelig også været begunstiget af, at mange af vores kunder har haft bedre tid og lyst til at gå i haven under coronaen.
To nye oplevelsescentre på trapperne
Den 25. og 26 marts slår Plantorama dørene op til to helt nye centre i Hørsholm og Tilst. Som en del af oplevelseskonceptet lanceres det nye restaurantkoncept Restorama i begge centre, så snart det lader sig gøre for corona-restriktionerne. Fremfor alt skal gæsterne gå derfra med en helstøbt, god oplevelse.
– Alle vores tiltag skal gøre det til en god helhedsoplevelse at komme i centrene, og vi glæder os helt vildt til, at Restorama bliver en del af det. Den gode oplevelse indebærer også, at gæsterne kan have vished om, at der er tænkt på klimaet. Vi har kontinuerligt investeret i at bygge bæredygtigt, og i begge nye centre dækker solcellepaneller for eksempel 50-60 procent af strømforbruget, siger Peter Vang Christensen.
Kontakt:
Julie Kjær
Content Specialist, Plantorama
(+45) 88 44 34 50
jkj@plantorama.dk
Olav Arnkjær
Senior Relations Specialist, Epicent PR
(+45) 78 70 09 21
oar@epicent.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/rekordregnskab-fra-plantorama-vi-har-kunnet-inspirere-under-krisen?releaseId=13618544
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **