PRM / Ny lokal aftale om arbejdstid hjælper nyuddannede lærere godt i gang, og understøtter at lærerne kan lykkes med opgaven

    Pressemeddelelse fra Guldborgsund Kommune

    I Guldborgsund Kommune arbejdes der målrettet med at give kommunens børn og unge de bedste forudsætninger for at få et meningsfuldt liv gennem en så god folkeskole som muligt.

    Lolland-Falsters Lærerforening, Skolelederforeningen i Guldborgsund og Center for Børn & Læring i Guldborgsund Kommune er netop blevet enige om ny lokal arbejdstidsaftale for lærere og børnehaveklasseledere i folkeskolen i Guldborgsund Kommune.

    Birger Petersen, formanden for Lolland-Falsters Lærerforening, er glad for aftalen, fordi den understøtter, at lærerne kan lykkes med opgaven og samtidig hjælpes nyuddannede lærere godt i gang i lærerjobbet.

    “Selve kernen i den nye arbejdstidsaftale er et forpligtende samarbejde mellem de tre parter, der skal understøtte lærernes muligheder for at kunne udøve deres professionelle dømmekraft, og at lærerne samtidig kan lykkes med opgaven. Med aftalen indføres samarbejdsprocedurer, hvor tillidsrepræsentanten og lærerne skal inddrages i drøftelser og prioritering af ressourcerne og anvendelsen af lærernes arbejdstid. Drøftelserne sker med henblik på at understøtte sammenhæng mellem lærernes arbejdstid og opgaver samt en rimelig balance mellem undervisning og forberedelse”, siger Birger Petersen

    Den lokale aftale lægger sig op ad den nationale aftale, men den skiller sig også ud på særligt ét bestemt område. Arbejdstiden for nyuddannede lærere.

    Tilknyttes en mentor

    Nyuddannede læreres undervisningstimetal i Guldborgsund Kommune sættes ned i forhold til en sammenlignelig lærers opgaveportefølje med to undervisningslektioner (60 timer) det første ansættelsesår og en lektion (30 timer) andet ansættelsesår. Den nyuddannede lærer tilknyttes samtidig en mentor – en erfaren lærer. En del af den frigjorte undervisningstid anvendes til observation, sparring og refleksion over egen og andres undervisningspraksis sammen med mentoren.

    Simon Hansen, formand for Børn, Familie og Uddannelsesudvalget, er begejstret over den nye aftale:

    “I mange år har der været mangel på lærere i vores kommune. Vi oplever blandt andet, at det er svært at fastholde vores nyuddannede i lærergerningen. Med den her nye aftale gør vi det mere nænsomt for vores nyuddannede lærere at gå fra skolebænken til undervisningen i et klasselokale. Vores nyuddannede lærere møder ikke ind til et fuldt skema de første to år, og de færre timer i klasselokalet skal blandt andet bruges på at gøre sig erfaringer og modtage sparring fra en erfaren kollega. På den måde er vi med til at understøtte, at vores nyuddannede lærere kommer rigtig godt i gang med lærerjobbet, og det betyder forhåbentlig, at flere af vores nyuddannede lærere i mange år frem får lyst til at fortsætte med at gøre en forskel for vores børn og unges læring, udvikling og trivsel i hverdagen,” siger Simon Hansen og tilføjer:

    “Jeg glæder mig samtidig over, at Lolland-Falsters Lærerforening, Skolelederforeningen i Guldborgsund og Center for Børn & Læring i Guldborgsund Kommune har haft en god, tæt og tillidsfuld dialog om den nye aftale om arbejdstid. Alle tre parter har bakket op, og aftalen bygger dermed videre på et godt og konstruktivt samarbejde gennem flere år.”

    For yderligere information kontakt:

    Birger Petersen, formanden for Lolland-Falsters Lærerforening: 28 92 30 48

    Simon Hansen, formand for Børn, Familie og Uddannelsesudvalget: 25 18 18 16

    Emil Andersen, kommunikationskonsulent i Guldborgsund Kommune: 25 18 01 73

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-lokal-aftale-om-arbejdstid-hjaelper-nyuddannede-laerere-godt-i-gang-og-understotter-at-laererne-kan-lykkes-med-opgaven?releaseId=13616847

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **