PRM / Opfordrer til at tjekke kældre og udhuse: Detailkæde mangler defekte affugtere retur – kan bryde i brand

    Pressemeddelelse fra If Skadeforsikring

    Butikskæden Harald Nyborg har brug for hjælp fra danskerne til at tilvejebringe populære affugtere, som er solgt i over 33.000 eksemplarer i Harald Nyborg varehuse over hele landet frem til 2014. Kun ca. 6.000 er kommet retur til trods for, at de har været tilbagekaldt gennem længere tid.

    Tjek kældre og udhuse
    Det er flere år siden, at affugterne er solgt, og derfor opfordrer Harald Nyborg A/S til, at boligejere tjekker kældre og udhuse for om en eventuel affugter, man har stående, er en af de pågældende to modeller.

    Vi stoppede salget og fjernede de pågældende affugtere fra butikkerne med det samme, da vi konstaterede usikkerheden på maskinerne. Vores vurdering er dog, at der fortsat må stå mange af disse affugtere i private hjem, oplyser Arne Gerlyng-Hansen, adm. direktør i Harald Nyborg A/S.

    Der kan også være boligejere, der har overtaget en maskine i forbindelse med boligkøb, og derfor ikke selv kender til fabrikat og forhandler. Så vores opfordring til alle ejere af affugtere er at tjekke modelnavn og serienummer, hvis man har en maskine stående i hjemmet, i kælderen eller i udhuset, siger Arne Gerlyng-Hansen.

    Det drejer sig om affugtere med navnet WASCO 10 og WASCO 2000 og serienummer HN5763201xxxxxxxxx eller HN5153201xxxxxxxxx, solgt før 2014. Har du en sådan, skal du stoppe med at bruge den og kontakte den lokale Harald Nyborg butik.

    Forsikringsselskab bekræfter omfattende skader
    Forsikringsselskabet If har behandlet og opgjort skaderne efter de defekte affugtere, og kommunikationschef Birgitte Ringbæk supplerer:

    Vores skaderådgivere bekræfter, at der er opstået brand inde i affugterne, og at maskinerne derefter er brændt op med en kraftig røgudvikling til følge. I et par af tilfældene har ilden bredt sig til øvrigt inventar med brandskader til følge. Alene soden fra en brand kan trænge ind overalt, og derfor har der været tale om omfattende skader på både bygninger og inventar. Der er lykkeligvis ikke sket skader på mennesker i forbindelse med hændelserne, siger hun.

    Kvittering ikke nødvendig
    De to modeller af affugtere er solgt hos Harald Nyborg over hele landet samt i butikskædens webshop. Serienummeret fremgår bag på selve affugteren, samt af produktets bestillingsnummer på kvitteringen.

    Affugterne kan ombyttes i alle Harald Nyborgs butikker. Det er ikke nødvendigt at medbringe kvittering eller købsbevis for at få maskinen ombyttet. Kunder kan også kontakte Harald Nyborgs kundeservice på telefon 63 95 95 95.

    Kontakt:

    Yderligere oplysninger – kontakt:

    Arne Gerlyng-Hansen, adm. direktør Harald-Nyborg A/S, tlf. 6395 9500
    Birgitte Ringbæk, kommunikationschef If Skadeforsikring, tlf. 6120 5009

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/opfordrer-til-at-tjekke-kaeldre-og-udhuse-detailkaede-mangler-defekte-affugtere-retur-kan-bryde-i-brand?releaseId=13614735

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **