Pressemeddelelse fra Lemvigh-Müller A/S
Virksomheder, der handler med Lemvigh-Müller, spænder vidt, men har også en del til fælles. For eksempel at de har brug for værktøj, tekniske artikler, stål og metaller i deres produktion eller for at løse serviceopgaver.
Og så er der nogle, som er et helt andet sted. Sådan en virksomhed er Zenvo, der med base i Præstø producerer ultimative sportsvogne – såkaldte hypercars
Det vildeste ganget med to
Men hvad er en hypercar egentlig? Forestil dig en topmodel fra producenter som Ferrari, Lamborghini eller Aston Martin, en såkaldt supercar. Gang så med cirka to og tilføj uanede muligheder for at tilpasse efter dine egne ønsker. Så har du en hypercar
For Zenvos vedkommende snakker vi ydelse i omegnen af 1200 hk, ultralette materialer og banebrydende tekniske løsninger. Tilsammen giver det køreegenskaber og præstationer som i en Formel 1-racer og potentiale til at tangere 400 km/t. Prisen ligger på godt 10 mio. kr., naturligvis uden danske afgifter. Kundekredsen består af velhavende entusiaster og samlere fra hele verden. Blot en håndfuld producenter i verden befinder sig i hypercar-ligaen.
Skabt af ildsjæl
En Zenvo håndbygges med minutiøs akkuratesse i de nærmest klinisk rene produktionsfaciliteter på Sydsjælland. At det overhovedet kan lade sig gøre at udvikle og bygge en hypercar herhjemme, skyldes en ildsjæl, der ikke går på kompromis.
Zenvos grundlægger og tekniske direktør, Troels Vollertsen, har den grundlæggende filosofi, at kun de bedste komponenter og mest avancerede produktionsmetoder er gode nok til Zenvo. Det betyder, at virksomheden sourcer fra en kreds af højt specialiserede leverandører, som hver især er blandt de allerbedste på deres felt.
“Vores krav er så høje, at der i mange tilfælde kun er få producenter i verden, som kan leve op til dem. Derfor bliver vi heller aldrig en virksomhed, der kan konsolidere vores indkøb hos en enkelt eller nogle få leverandører,” forklarer Troels Vollertsen.
Krævende kunder giver læring
Hos Lemvigh-Müller køber Zenvo blandt andet det rustfrie specialstål Inconel.
“Kunder med unikke behov er interessante, fordi de kan udfordre os på måder, som er vigtige for udviklingen af vores organisation, for eksempel i forhold til vores produktprogram. At have et førstehåndskendskab til en virksomhed, der er på forkant med nye produktionsmetoder, er samtidig med til at give os et indblik i, hvor industrien er på vej hen,” siger Peder Pedersen, afdelingschef i Lemvigh-Müller.
Stål udviklet til jetmotorer
Zenvo bruger Inconel, der oprindelig er udviklet til brug i jetmotorer, til sine udstødningssystemer. De skal kunne holde til ekstrem varm på grund af den høje motorydelse.
Zenvo køber også almindeligt konstruktionsstål hos Lemvigh-Müller. Men ikke til at bygge sine hypercars, hvor lav vægt er altafgørende. Det bruges hovedsagelig til hjælpeværktøjer i forbindelse med samle- og monteringsarbejde samt til testopstillinger.
Byggede sin egen 3D-printer
Aktuelt arbejder Troels Vollertsen og hans team af designere, teknikere og håndværkere på at udvikle Zenvos egen produktion af karosseridele i lamineret kulfiber. Virksomheden har netop bygget sin egen storskala 3D-printer for at kunne teste design-ideer i fuld størrelse. Derudover har Zenvo taget de første skridt til at implementere hybridteknik.
Kontakt:
Kommunikationsmedarbejder Kim Betak Pedersen tlf.: 2169 3530 email: kibp@lemu.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/jetmotorstal-fra-lemvigh-muller-i-dansk-hypercar?releaseId=13614454
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **