PRM / Guldborgsund Kommune vil have friere rammer til at arbejde med børns læring og trivsel

    Pressemeddelelse fra Guldborgsund Kommune

    Det skal være børnenes trivsel, læring og udvikling, der skal være i fokus – ikke lovgivningen. Sådan lyder udmeldingen fra Børn, Familie og Uddannelsesudvalget i Guldborgsund Kommune, efter udvalget mandag fik præsenteret evalueringerne af en række frikommuneforsøg.

    “Vi kan se, at når vores socialrådgivere, lærere og pædagoger får friere rammer til at arbejde med udsatte familiers udfordringer eller med skoleelevernes læring og trivsel, så er det børnene og familierne, der kommer i fokus og ikke lovgivningens paragraffer og proceskrav. Det skal vi tage ved lære af, og derfor er det vigtigt, at vi kan blive ved med at gøre det, der er rigtigt for den enkelte elev, for de enkelte klasser eller for den konkrete familie,” siger Simon Hansen, der er formand for Børn, Familie og Uddannelsesudvalget i Guldborgsund Kommune.

    Derfor ønsker udvalget, at man tager erfaringerne med til Christiansborg og forsøger at påvirke politikerne til at give kommunerne friere rammer, så lovgivningen ikke spænder ben for at arbejde mest hensigtsmæssigt med børns læring, udvikling og trivsel.

    Udmeldingen kommer efter, at Guldborgsund Kommune gennem de sidste tre år i flere frikommuneforsøg er blevet fritaget for en række krav i lovgivningen på blandt andet skoleområdet og på børn- og familieområdet.

    Et af forsøgene har handlet om en anden tilgang til vurdering og test af elever med udfordringer. SUNDskolen og Nørre Vedby Skole har således været fritaget for at gennemføre de nationale test af de elever, der har varige multiple funktionsnedsættelser. Det drejer sig om elever med handicap, der gør, at de ikke har samme forudsætninger for at tilegne sig sprog og læring, som andre børn.

    De nationale test er slet ikke udviklet til disse elevgrupper, så de to skoler har udviklet nye metoder til at vurdere eleverne med fokus på individuel vurdering og individuelle forløb. Fremfor at fokusere på, hvad eleverne ikke kan, har der i metodeudviklingen været fokus på alt det, som eleverne kan, og derfra har man lavet individuelle mål for den fremadrettede undervisning.

    Ifølge flere af de interviewede forældre har det været en lettelse, at deres børn ikke skulle trækkes gennem en meningsløs test.

    “Vi har tidligere skulle søge om, at hun ikke skulle gennemføre en national test. Det er frustrerende. Det er så åbenlyst at hun ikke skal gennemføre en national test. Der burde være mulighed for, at man slap for den proces. Det har været en lettelse, at det ikke har været sådan på grund af forsøget,” siger en forælder i evalueringen.

    Udover forsøget med nye evalueringsmetoder, har to andre skoler arbejdet med fleksible læringsmiljøer, hvor den traditionelle klasseinddeling har været afløst af hold, der er sammensat ud fra elevernes individuelle læringsmål, interesser og læringsstile på tværs af aldersgrupper og spor.

    På børne- og familieområdet har Guldborgsund sammen med Gladsaxe og Ikast-Brande kommuner været fritaget fra en række dokumentations- og proceskrav i Serviceloven, så socialrådgiverne har kunnet bruge mere tid sammen med familierne og sætte hurtigere ind med den rette hjælp og støtte.

    “Det er sundt at få lov til at vende tingene på hovedet en gang i mellem, så vi udfordrer den måde, vi plejer at gøre tingene på, og den måde lovgivningen er indrettet på. Lovgivning er naturligvis vigtig, så vi sikrer, at alle har et retskrav, og så vi har fælles mål om, hvad vi skal opnå. Lovgivning må bare aldrig blive en hindring for, at vi kan handle individuelt og rigtigt for en elev eller en familie,” siger Claus Bakke, næstformand i Børn, Familie og Uddannelsesudvalget.

    I den kommende tid vil man fra politisk hold planlægge forskellige henvendelser og indsatser rettet mod politikerne på Christiansborg, så man forhåbentlig kan fortsætte med de friere rammer for skole-, børn- og familieområdet.

    For yderligere information kontakt:

    Simon Hansen, formand i Børn, Familie og Uddannelsesudvalget: 25 18 18 16

    Claus Bakke, næstformand i Børn, Familie og Uddannelsesudvalget: 25 18 18 10

    Johanne Duus Hornemann, kommunikationskonsulent i Guldborgsund Kommune: 25 18 23 35

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/guldborgsund-kommune-vil-have-friere-rammer-til-at-arbejde-med-borns-laering-og-trivsel?releaseId=13613967

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **