PRM / Det internationale medielandskab set i lyset af coronakrisen

    Pressemeddelelse fra YouGov Denmark

    YouGovs whitepaper er baseret på mere end 18.000 interview på tværs af 17 markeder verden over og undersøger vores brug af traditionelle og digitale medier, reklamer, abonnementer samt coronakrisens indflydelse på vores medieforbrug.

    Rapporten viser først og fremmest, at der er store globale forskelle i vores medieforbrug både over oceaner, men også mellem tætte naboer som Sverige og Danmark.

    Live-TV er stadig populært

    Traditional media channels used in the last week

    Live-TV er før blevet erklæret en truet art, men er stadig det dominerende traditionelle medieformat på tværs af markeder globalt set og spænder fra 79% af den voksne befolkning i Frankrig, der ugentligt ser live-TV til 35% af befolkningen i De Forenede Arabiske Emirater. Størstedelen af den voksne danske befolkning ser også live-TV hver uge (72%).

    Live-radio lever også stadig i bedste velgående. Globalt set lytter 48% af forbrugerne gennemsnitligt til live-radio ugentligt. Flest i Frankrig (63%), Polen (62%) og Sverige (60%). Til sammenligning har nyere medieformater som podcast og on-demand-radio en gennemsnitlig lytterrate på hhv. 13% og 16% af forbrugerne på tværs af alle markeder.

    27% af befolkningen i de undersøgte lande læser trykte aviser og blade ugentligt. Svenskerne er særligt glade for de trykte aviser og blade. 44% læser blade, og 36% læser aviser ugentligt. Også i Indien er den trykte avis populær. 46% af den urbane voksne befolkning læser trykte aviser.

    Betalte abonnementer

    TV & Movie Streaming

    Streamingservices vokser globalt, og 41% af forbrugerne har streamet TV den seneste uge. 66% af de danske respondenter har et film- eller tv-abonnement. Netflix, AppleTV+ og HBO Max er de mest populære TV- og filmstreamingtjenester globalt set.

    Når det kommer til nyheds- og magasinabonnementer, er Sverige et af de lande med flest abonnementer (hhv. 24% og 19%), mens abonnementer på lydbogsservices er mest udbredt i Danmark og Kina (15%).

    Download whitepaper her

    Om undersøgelsen

    Data stammer fra YouGovs whitepaper: ‘International media consumption report 2021: Is there a new normal?’, der undersøger det internationale medielandskab og ser nærmere på coronakrisens indflydelse på branchen.

    Undersøgelsen er baseret på data fra YouGov Profiles og YouGov Custom Research og er foretaget i november 2020. Alt i alt gennemførte vi 22.276 interview på tværs af 17 markeder med udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet.

    Alle undersøgelser blev foretaget online, og i nogle af landene er internettets udbredelse begrænset til, at man kan sige, at eksemplerne kun repræsenterer den del af befolkningen, der er online. Lande og områder, hvor dette gælder, er Kina (inklusive Hong Kong) og Indonesien. For Indien og Mexico er data begrænset til at repræsentere den urbane del af befolkningen.

    Citat

    Sector Head of Media, Jules Newby fra YouGov: “COVID-19 har haft en betydelig indflydelse på forbrugeradfærd og herunder globale medieforbrugsvaner. Udviklingen har været uforudsigelig. Pålidelig, opdateret data kan give et indblik i forbrugernes adfærdsændringer og informere effektive mediestrategier og kampagneudvikling.”

    Kontakt:

    Nordic Marketing Manager, PR og Marketing Tove Keldsen tlf.: +45 3142 6154 email: tove.keldsen@yougov.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/det-internationale-medielandskab-set-i-lyset-af-coronakrisen?releaseId=13613531

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **