PRM / Positiv dialog mellem medarbejderne fra Jensens Bøfhus A/S og 3F

    Pressemeddelelse fra 3F Privat Service, Hotel og Restauration

    For snart et år siden – 23. marts 2020 – indledte Jensens Bøfhus A/S en lockout, der sendte unge medarbejdere, der er medlem af 3F, på gaden. Lockouten medførte kort tid efter, at medarbejdernes overenskomst bortfaldt.

    De dengang cirka 750 medarbejdere mistede derved deres kollektive rettigheder, der sikrede dem en række grundlæggende rettigheder som lønmodtagere, så som en ordentlig løn, regler om arbejdstid og pauser, overarbejdsbetaling, genetillæg, løn under sygdom, den 6. ferieuge, pension, opsigelsesvarsler, forbud mod usaglige opsigelser og meget mere.

    I dag den 11. februar, var der for første gang dialog mellem de tilbageblevne uorganiserede medarbejdere og fagforbundet 3F. Mødet foregik via Zoom.

    Under mødet fik de unge medarbejdere mulighed for at fortælle fagforbundet om deres aktuelle situation.

    Fra forbundet deltog Tina Møller Madsen, gruppeformand, 3F Privat Service, Hotel og Restauration:

    “Jeg vidste jo godt, at fordi Jensens Bøfhus A/S har startet en konflikt, så kan medarbejderne ikke få lønkompensation. Staten må ikke støtte arbejdsgivere, der har indledt en konflikt. Og jeg blev selvfølgelig dybt berørt under mødet af alt det, de unge fortalte mig. “

    De unge fortalte blandt andet, at deres økonomi er så hårdt presset, at flere har måttet aflyse tandlægebesøg, kiropraktorbesøg o.lign., og flere af dem er flyttet hjem til forældrene, fordi de ikke kan klare udgifterne i deres nuværende bolig.

    Da restaurantkæden på ny lukkede ned i december måned, præsenterede Jensens Bøfhus A/S medarbejderne for et valg; enten at gå på ulønnet orlov, eller få en fyreseddel. Langt de fleste valgte med omgående virkning at gå på ulønnet orlov. I det mindste vil de så have et arbejde, når restauranterne åbner op igen.

    “Jeg synes, det er en helt uhørt hårdhændet behandling, som Jensens Bøfhus A/S har udsat deres egne medarbejdere for. Jeg er helt uforstående over for, at det skal være de unge, der – ved at give afkald på løn i opsigelsesperioden – på den måde skal aflevere penge tilbage til deres arbejdsgiver. Det var ikke sket, hvis de havde haft overenskomst,” siger Tina Møller Madsen og fortsætter:

    “Jeg har aftalt med medarbejderne, at 3F nu gør alt, hvad vi kan for at mødes med Jensens Bøfhus A/S for at få en løsning på de unges situation. Vi kan kun hjælpe de unge, hvis det sker gennem en aftale med Jensens Bøfhus A/S. Når jeg har en afklaring, har vi aftalt, at vi kan genoptage dialogen,” slutter Tina Møller Madsen.

    Kontakt:

    Vedr. interview: Tina Møller Madsen, Gruppeformand, 3F PSHR
    Mob: 2141 9458
    Mail: Tina.Madsen@3f.dk

    Vedr. baggrund: Thorkild Holmboe-Hay, politisk konsulent
    Mob: 6025 3415
    Mail: Thorkild.hay@3f.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/positiv-dialog-mellem-medarbejderne-fra-jensens-bofhus-as-og-3f?releaseId=13612260

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **