PRM / Hvorfor arbejder der så få danskere i EU? Nye undervisningsforløb skal inspirere til europæisk karriere.

    Pressemeddelelse fra DEO

    DEO’s undervisningsteam har netop lagt sidste hånd på to onlineforløb, der skal udfordre og inspirere talentfulde elever med en særlig interesse for EU. Gennem en række ekspertvideoer, tekster, øvelser og en test inspireret af EU’s officielle optagelsestest for embedsmænd bliver de klogere på, hvad det vil sige at arbejde som international embedsmand.

    Grundskoleprojektet indeholder ni moduler, der graver et spadestik dybere, end der ellers er tid til i samfundsfag. Eleverne bliver således klogere på alt fra Green Deal til EU’s socialpolitik. Gymnasieprojektet fokuserer på, hvordan EU-embedsværket fungerer på godt og ondt – og afsluttes med en såkaldt concours-test, der tester elevernes EU-færdigheder. Kort fortalt: Et slaraffenland for (spirende) EU-nørder.

    “Det skulle gerne give eleverne blod på tanden for at tænke i et samfundsfagligt spor, når de engang skal læse videre, og måske endda give lyst til at arbejde i en international organisation”, siger undervisningschef i DEO Kasper Tonsberg Schlie.

    Underrepræsentation af Danmark i EU

    Danmark er underrepræsenterede på embedsmandsniveau i Bruxelles og Strasbourg, hvilket gør undervisningsmaterialet til højtbegavede elever med fokus på EU endnu mere relevant.

    “Der er mere end 30.000 ansatte, der er med til at udforme mere end 50 procent af den lovgivning, der gælder i Danmark. Men i forhold til vores lands størrelse, er der virkelig få danske – og mange af dem går på pension i løbet af de næste år. Det er et demokratisk problem”, fortæller han.

    I perioden 2010-2018 har kun otte danskere bestået concours-testen, som man skal bestå for at kunne arbejde i EU.

    “Mange danskere aner simpelthen ikke, at den findes, men den er også svær for danskere at bestå, fordi den bygger på franske og tyske ideer om, hvad en embedsmand skal kunne. I Danmark må de gerne være kritiske og udfordre chefen. I Frankrig er embedsapparat lidt mere hierarkisk”, fortsætter Kasper Tonsberg Schlie.

    Online forum til sparring og debat blandt eleverne

    Lærerne kan tilmelde de elever, de tænker, det er relevant for. Det kan være som led i den almindelige undervisning eller som noget ekstra uden for det ordinære undervisningstilbud.

    Forløbet består blandt andet af et online forum, hvor eleverne både kan få svar på deres spørgsmål fra eksperter og debattere med hinanden.

    “Typisk vil der ikke være mere end et par elever per skole, forløbet vil være relevant for. Så hvis man skal skabe et fællesskab, er det vigtigt med online interaktion. Derfor tænker vi også, at der vil være perioder, hvor vi særligt opfordrer til at bruge forløbet”, siger Kasper Tonsberg Schlie.

    Projektet har modtaget støtte fra Udlodningspuljen i Børne- og Undervisningsministeriet.

    For adgang til de to forløb og interview kontakt:
    Undervisningschef Kasper Tonsberg Schlie
    42 63 04 16 eller kasper@deo.dk

    Kontakt:

    Undervisningschef Kasper Tonsberg Schlie email: kasper@deo.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/hvorfor-arbejder-der-sa-fa-danskere-i-eu-nye-undervisningsforlob-skal-inspirere-til-europaeisk-karriere?releaseId=13609635

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **