Pressemeddelelse fra EWII A/S
Det sker jævnligt, at EWII Koncernens kunder bliver ringet op af el-sælgere, der fortæller usandheder om virksomheden.
“Vi hører ugentligt om sælgere, der påstår, vi er gået konkurs, at vi er blevet opkøbt eller at vi har overdraget vores kunder til andre selskaber,” lyder det fra administrerende direktør i EWII, Lars Bonderup Bjørn.
Det har været et problem i årevis, og derfor har EWII Koncernen både lanceret en kampagne mod beskidte tricks, været offentligt ude med kritik af sælgermetoderne, skrevet adskillige debat-indlæg i pressen samt senest politianmeldt to af selskaberne, Velkommen og Norström for bedrageri.
Også Forbrugerombudsmanden har været ude med politianmeldelser af flere af selskaberne.
Men lige lidt hjælper det. Og det er ikke godt nok, lyder den klare melding fra EWII:
“Det, der normalt sker, er, at ledelsen i disse selskaber tager afstand fra metoderne, når de kommer i søgelyset. Så fyrer de måske en underleverandør, eller henviser til, at de har alt for travlt til at lede deres eget firma og andre må tage skraldet,” forklarer han.
“Det er en uskik. Det er ledelsen i de pågældende firmaer, der har ansvaret. Det vil jeg gerne slå helt fast: Systematisk vildledning som det her kan ikke tørres af på en underleverandør eller på den enkelte sælger. Det er ene og alene ledelsens ansvar,” siger Lars Bonderup Bjørn.
EWII Koncernen har det meste af 2020 samlet sager ind og kategoriseret dem, og det er kommet bag på direktøren, hvor systematisk, det er sat i værk:
“Når man kigger ned over sagerne samlet, kan vi se, at det er de samme to-tre ting, som sælgerne siger, og at der er pauser, når der er offentlig opmærksomhed. Når opmærksomheden stilner af, begynder det igen. Det er helt systematisk,” siger Lars Bonderup Bjørn.
For eksempel var der mange sager i sommers, men så blev der sat fokus på de beskidte metoder, og så stilnede opkaldene af.
“Freden varede i halvanden måned. Så begyndte vi igen at få klager,” siger direktøren.
Derfor besluttede direktøren sig for at politianmelde begge selskaber. Men det hjalp heller ikke, siger han:
“Faktisk er der sket det helt modsatte – efter vi har politianmeldt, er det både blevet grovere og mærkeligere,” fortæller Lars Bonderup Bjørn.
For eksempel, afslører direktøren, blev EWII Koncernen kort efter politianmeldelsen kontaktet af en kunde, der troede, han ringede til Norström.
“Kunden fortalte, at han ringede tilbage på et nummer, han flere gange var blevet ringet op på. Men det er ikke et nummer, vi kender eller ejer. Vi er ikke klar over, hvorfor det viderestiller til os,” siger Lars Bonderup Bjørn.
Udover adskillige opkald fra forvirrede kunder, der ville dobbelttjekke falske oplysninger, har koncernen også to gange oplevet, at sælgere fysisk udgiver sig for at være fra EWII. Blandt andet har en kunde klaget over at være blevet antastet af sælgere i Vejle Bygade.
“Vi har ikke folk på gaden, så ingen møder os ude på gaden. Længere er den ikke. Men vi er godt og grundigt trætte af dem, der står der i vores navn og alle de andre uærlige sælgere. Det er på tide, at loven bliver strammet, så vi kan få stoppet den her ulovlige praksis,” siger Lars Bonderup Bjørn.
Kontakt:
Lars Bonderup Bjørn, telefon 23 23 71 18
(For baggrund eller cases: PR- og pressechef Anya Palm på 5115 2555.)
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ewii-til-konkurrenter-tag-ansvar-for-jeres-el-saelgeres-beskidte-tricks?releaseId=13604110
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **