Pressemeddelelse fra YouGov Denmark
Med en ny generation af spillekonsoller, udgivelsen af nye spiltitler og den verdensomspændende lancering af nye cloud streamingtjenester, havde journalister og analytikere spået 2020 til at blive
for gaming- og e-sport-industrien. Takket være COVID-19, viste de sig at få mere ret, end de havde troet.viser, at næsten halvdelen (45%) af gamere i store markeder som Australien, Singapore, Storbritannien og USA har spillet mere under coronavirusudbruddet end sidste år, mens kun en tiendedel (11%) har spillet mindre.
Der er dog stadig store regionale forskelle, når det kommer til, hvor meget befolkningen gamer i forskellige dele af verden.
Skandinaverne gamer mindst
Generelt er der flest gamere blandt befolkningerne i Østasien. Thailand topper listen med 82%, efterfulgt af Filippinerne (80%) og Taiwan (77%). Her skal det dog nævnes, at undersøgelsen er foretaget online, og da internettets udbredelse er begrænset i mange af netop de østasiatiske lande, repræsenterer data fra disse lande kun den del af befolkningen, som er online.
Når det er sagt, skiller Skandinavien sig alligevel ud som den del af verden, hvor der bliver gamet mindst. Det skandinaviske gennemsnit ligger på 47% med færrest gamere i Danmark (44%), efterfulgt af Norge (45%) og Sverige (51%). Til sammenligning angiver i gennemsnit 62% af befolkningen i de øvrige europæiske lande, at de gamer.
Gaming er i høj grad drevet af smartphones og tablets
Globalt set bliver der spillet mest på smartphones og tablets – mest i Thailand (78%) og mindst i Norge (36%). Dog angiver størstedelen af gamerne på tværs af markederne, at de sjældent holder sig til én spilleenhed, men typisk benytter sig af flere forskellige.
Danmark skiller sig ud på e-sport-fronten
E-sport er efterhånden velkendt i Danmark, som nu også har deres eget landshold i e-sport. Derfor kommer det måske ikke som en overraskelse, at Danmark er det land i Europa med størst kendskab til e-sport.
Kendskabet til e-sport varierer meget globalt men er generelt mest udbredt i Østasien. Globalt set er kendskabet størst i Kina (72%), mens det er mindst i Irak (26%).
Når det kommer til Europa, er der ligeledes stor forskel på, hvor mange af forbrugerne, der kender til e-sport. Mens hele 67% af den danske befolkning kender til fænomenet, gælder dette eksempelvis kun 28% af italienerne.
Rapporten kan downloades
Om undersøgelsen
Data stammer fra YouGovs whitepaper: “Gaming and esports: The next generation”, der undersøger det globale gaming- og esport-landskab.
Undersøgelsen er baseret på data fra vores syndikerede produkter YouGov
og YouGov og er foretaget i september 2020. Alt i alt gennemførte vi 27 454 interview på tværs af 24 markeder med udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet.Alle undersøgelser blev foretaget online, og i nogle af landene er internettets udbredelse begrænset til, at man kan sige, at eksemplerne kun repræsenterer den del af befolkningen, der er online. Lande og områder, hvor dette gælder, er Kina (inklusive Hong Kong), Egypten, Indonesien, Irak, Malaysia, Thailand, Taiwan, Vietnam og Filippinerne. For Indien og Saudiarabien er data begrænset til at repræsentere den urbane del af befolkningen.
Kontakt:
Nordic Marketing Manager, PR og Marketing Tove Keldsen tlf.: +45 3142 6154 email: tove.keldsen@yougov.com
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/skandinaverne-gamer-mindst-i-verden?releaseId=13603142
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **