PRM / Etablerede mediehuse vil fange brugerne på motorvejen og på løbeturen

    Pressemeddelelse fra Visiolink

    Siden iPad’en blev lanceret i 2010 og frem til et foreløbigt peak i sommeren 2020, er produktionen af e-aviser steget markant hos danske Visiolink. I dag processerer virksomheden dagligt omkring 40.000 avis- og magasinsider, som de bearbejder og distribuerer for mere end 2.000 aviser og magasiner i hele Europa. Virksomheden leverer de digitale aviser og magasiner til hovedparten af de danske mediehuse samt til en lang række nordiske og europæiske mediehuse.

    Samtidig med at e-avisen står stærkere end nogensinde, fortæller Jens Funder Berg, CEO Visiolink, at mange af mediehuse er begyndt at udforske nye indholdsformater for at nå deres brugere:

    – I takt med at e-aviserne er blevet udbredt og indgår som en naturlig del af mediehusenes produktudbud, har mange introduceret nye kanaler. Især podcasts og oplæste artikler, som i visse situationer supplerer e-avisen på bedste vis, er på fremmarch blandt både vores danske og udenlandske kunder, og det gælder både fagblade og store landsdækkende medier, siger Jens Funder Berg.

    53 ugeaviser i øret

    Næsten halvdelen af befolkningen har i dag prøvet at lytte til podcast, og knapt en femtedel lytter ugentligt til podcasts. Samtidig vinder oplæste artikler også indpas hos medierne og deres brugere. Hos Danmarks næststørste mediekoncern, Jysk Fynske Medier, har man store forventninger til, at danskerne vil øge deres forbrug af oplæste artikler og podcasts.

    – I dag har næsten alle travlt. Derfor leder vi konstant efter nye tidslommer i vores brugeres dagligdag. Her har lyd den fantastiske egenskab, at man kan blive klogere på det lokale, regionale, nationale og internationale, mens man går en tur, slår græs, strikker, løber, laver mad eller kører til og fra arbejde, siger digital chefredaktør Jørn Broch fra Jysk Fynske Medier

    Fastholder abonnenter

    Hos L-Mediehus, der blandt andet står bag det landbrugsfaglige erhvervsdagblad, Effektivt Landbrug, har man arbejdet med journalistik på lyd i et år. Det er foreløbig blevet til en podcastserie med over 50 afsnit og muligheden for at få oplæst artikler fra e-avisen og hjemmesiden.

    – Effekten er todelt for os. For det første ønsker vi at blive ved med at forny os, og for det andet går vi efter at fastholde abonnenter, som ellers var faldet fra, hvis vi kun havde avis og web. Audio-journalistik gør os tilgængelige for travle branchefolk på tidspunkter af dagen, hvor de ikke har mulighed for at læse, siger Mikkel Kokholm Jørgensen, der er salgsdirektør for L-Mediehus.

    For 10 år siden var introduktionen af e-aviser med til at bygge bro mellem det analoge og det digitale, men i dag er det en helt afgørende selvstændig platform for mediehusene.

    – Med audio som en ny kanal, der fænger hos både yngre og ældre brugere af mediehusenes apps, vinder mediehusene nyt terræn og cementerer deres position med kvalitetsjournalistik, som skaber den indsigt, der får et demokrati til at hænge sammen, siger Jens Funder Berg.

    Kontakt:

    Jens Funder Berg
    CEO, Visiolink
    (+45) 20 30 46 51
    jfb@visiolink.com

    Mikkel Kokholm Jørgensen
    Salgsdirektør, L-Mediehus
    (+45) 63 38 25 37
    (+45) 60 12 28 38
    mikkel@effektivtlandbrug.dk

    Jørn K. Broch
    digital chefredaktør, Jysk Fynske Medier
    (+45) 20 60 45 51
    JBR@jv.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/etablerede-mediehuse-vil-fange-brugerne-pa-motorvejen-og-pa-lobeturen?releaseId=13601768

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **