PRM / Ruinart har udviklet fremtidens bæredygtige champagnegaveæske

    Pressemeddelelse fra Ruinart

    Lanceringen af second skin gaveæsken er baseret på et toårigt research- og udviklingsforløb og syv prototyper. Maison Ruinart kan nu løfte sløret for æsken, hvor formålet er at kunne genbruge materialer og reducere spild uden at ændre på oplevelsen og smagen af champagnen.

    Gaveæskens udseende er inspireret af den måde Maître d’hôtel elegant svøber champagneflasken i en hvid serviet, mens overfladens tekstur har referencer til de historiske vinkældre hos Ruinart i Reims. Udviklingen af æsken var dog ikke uden udfordringer for Maison Ruinart: Den første udfordring var at gøre æsken ugennemtrængelig overfor lys, som kan skabe forandringer i vinen – særligt i klare glasflasker. Den anden udfordring lå i at sikre, at æsken kunne beskytte vinen hele vejen frem til smagningen og samtidig tåle at blive flyttet rundt og brugt til service, hvor den fx kan komme i kontakt med vand, uden at miste kvalitet. Da second skin æsken er tilpasset til opbevaring på køl, kan den endda ligge på is i flere timer.

    Resultatet af second skin æsken er opnået uden brug af hverken plastik eller lim. Den er skåret i ét stykke, der smyger sig perfekt omkring flasken og med en elegant finish med referencer til den særlig arv fra Ruinart. Æsken er samlet i hånden i det unikke champagneterroir og passer til den enkelte flaske som second skin.

    En global tilgang til bæredygtighed

    Bæredygtighed er ikke et nyt fænomen for Ruinart. Hos det næsten 300 år gamle champagnehus har den bæredygtige produktionstilgang domineret dagsordenen, og for 10 år siden tog Ruinart en beslutning om, at bæredygtighed skulle indgå i alle led i Ruinarts métier: Fra produktion og transport til indpakning og kreative samarbejder med kunstnere. I 2015 lancerede Maison Ruinart fx en helt ny og lettere gaveæske, der vejede 50g mindre og dermed sparede mere end 200 tons papir. Samme år afskaffede Ruinart fx alle former for plastikemballage, hvilket gav en besparelse på yderligere 26 tons plastik. I dag genanvendes 98,7% af alt affald hos Maison Ruinart i Reims, mens det gælder for 100% af alle biprodukter fra vinproduktionen.

    “Klimaforandringerne forekommer allerede ude i vinmarkerne. Champagneterroiret er kilden til vores høje kvalitet af vinen, og vi har et ansvar for at beskytte og bevare det naturlige miljø”, siger Frederic Panaïotis, kældermester hos Maison Ruinart.

    Lanceringen af second skin gaveæsken er det nyeste tiltag fra Ruinart, hvor målet er at skabe et bæredygtigt alternativ til hele vinindustrien og samtidig øges miljøbevidstheden hos både forbrugere og producenter. Ruinart ønsker at starte en dialog med den brede befolkning for på denne måde at støtte op om udviklingen af en mere bæredygtig industri- og forbrugeradfærd.

    Ruinart Blanc de Blancs 75 cl second skin er tilgængelig i butikkerne fra november 2020. Vejledende udsalgspris: 599 DKK

    Ruinart Brut Rosé 75 cl second skin er tilgængelig i butikkerne fra januar 2021. Vejledende udsalgspris: Ruinart Rosé 75 cl: 579 DKK

    Billed- og videomateriale:

    • Packshots, livsstils- og produktionsbilleder:
      https://bit.ly/3g9eGYz (link skal indsættes direkte i browser)
    • GIFs til sociale medier:
      https://bit.ly/3hdFQij (link skal indsættes direkte i browser)
    • Videoer:
      https://bit.ly/3aL28Wn (link skal indsættes direkte i browser)

    Kontakt:

    For mere information og billedmateriale kontakt:
    Caroline Kjærbye-Thygesen
    Mindshare/Hill+Knowlton Danmark
    caroline.thygesen@mindshareworld.com
    +45 22 33 77 96

    Amalie Lerche
    Nordic Consumer Engagement Manager, Moët Hennessy
    alerche@moethennessy.com
    +45 28 98 91 11

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ruinart-har-udviklet-fremtidens-baeredygtige-champagnegaveaeske?releaseId=13600517

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **