PRM / OK advarer mod fup-mails

    Pressemeddelelse fra OK

    “Vi har fået en del henvendelser i vores reception og i vores private kundecenter i løbet af de seneste par dage, og det samme har Ørsted. Det er fra folk, der har modtaget en mail i Ørsteds navn omkring refusion. Kunderne kontaker os for at høre, om det nu også kan passe, og nej, det kan det ikke. Og derfor vil vi gerne advare mod de her mails, som intet har med hverken OK eller Ørsted at gøre,” siger Rasmus Boserup, pressechef i OK.

    I mailen står der følgende:

    —————————————————————————

    DIN FAKTURA ER ONLINE

    Hej ,
    Vi informerer dig skriftligt om, at den sidste afvikling af din faktura for juli 2020 blev betalt 2 gange.
    Vi inviterer dig til at anmode om en refusion ved at klikke på linket herunder:

    Anmodning om refusion

    Bemærk: Hvis dette ikke løses inden for de næste 12 timer, er der ingen refusion tilgængelig.

    Tak for dit samarbejde i denne sag.

    —————————————————————————-

    Kigger man nærmere på afsenderens mail, har den heller intet at gøre med Ørsted.

    Med beskeden følger et link, og både OK og Ørsted advarer mod at klikke på det.

    Grunden til, at svindlen kan virke troværdig, skyldes, at OK netop har overtaget ikke færre end 107.000 naturgaskunder og 44.000 varmeservicekunder fra Ørsted fra 1. september. Disse kunder er hovedsageligt bosat i Syddanmark og på Sjælland.

    “Det viser jo, at de her svindlere er klar over, at en del kunder har oplevet et leverandørskifte, og at svindelnummeret er tilrettelagt herefter. Det er ret udspekuleret,” siger Rasmus Boserup.

    Kontakt:

    Pressechef Rasmus Boserup tlf.: 8932 2227 email: rabo@ok.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ok-advarer-mod-fup-mails?releaseId=13599735

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **