PRM / Fælles fodslag om fremtidens Perimetervej

    Pressemeddelelse fra Furesø Kommune

    Arbejdet med at anlægge Perimetervejens 3. etape kan gå i gang, efter at Jonstrup ’89, grundejerforeningerne, Dansk Botanisk Forening og Værløse Naturgruppe har været med til at fastlægge vejens forløb.

    “Resultatet er, at vejen vil gribe betydeligt mindre ind i naturen på Flyvestationen end oprindeligt tænkt,” fortæller Anna Bodil Hald fra Dansk Botanisk Forening og Værløse Naturgruppe. Hun er begejstret for, at det gennem dialogen med Furesø Kommunes forvaltning er lykkedes at udpege et alternativt vejforløb. Dansk Botanisk Forening og Jonstrup ’89 har arbejdet for ændringerne for at undgå, at der skulle fjernes fredskov som del af projektet.

    Det uddyber Per K. Larsen, formand for Jonstrup ’89.
    “Det oprindelige, og godkendte vejforløb inddrog 3430 kvadratmeter fredskov. Men i april gjorde vi i Jonstrup ’89 forvaltningen opmærksom på et alternativt projektforslag. Dette projekt fik forvaltningen lov til at bearbejde med henblik på, at Perimetervejen blev en trafiksikker vej, hvor indgrebet i den omkringliggende natur blev minimeret. Nu står vi med et projekt, hvor der ikke skal fældes skov. Det er meget positivt, at vi på den måde har kunnet samarbejde om en bedre løsning” fortæller Per K. Larsen.

    Udvalget for natur, miljø og grøn omstilling har givet sin opbakning til vejforløbet, som betyder, at vejen får en smallere rabat og et vejforløb, som snævrer ind, hvor der er særlig følsom natur at tage hensyn til. Blandt andet går ruten uden om særligt beskyttet vandhul og mose, og samtidig bliver fredskovsarealet kun berørt i meget begrænset omfang.

    “Det vigtige for os som politikere er, at vi både tager hensyn til borgerne, naturen og trafiksikkerheden. Derfor er jeg rigtig godt tilfreds med, at løsningen er fundet i en dialog mellem fagfolk i forvaltningen og borgere i området. For med den fælles indsats har vi blandt andet fået en bedre og mere sikker skolevej for cyklister, samtidig med at vi tager hånd om områdets særlige natur,” siger udvalgets formand, Lene Munch-Petersen (A). Hun fortæller, at forvaltningen efter justeringen af projektet har mødtes med Jonstrup ’89, Dansk Botanisk Forening og Værløse Naturgruppe, Naturstyrelsen, menighedsrådet og de grundejerforeninger, der skal afgive areal til vejen. Her blev den endelige udformning af de hastigheds-nedsættende foranstaltninger fastlagt.

    “Da vi i udvalget besluttede projektet, noterede vi os samtidig, at dialogen skal fortsætte – også så vi kan lave eventuelle justeringer, hvis det viser sig at være nødvendigt i forhold til trafikafviklingen,” fortæller Lene Munch-Petersen.

    Projektet er fortsat trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt med en kørebane på 2 x 3 meter og en rabat på 1 meter mellem cykelsti og vej. I stedet for midterheller snævrer vejen ind, blandt andet ved tilslutningen til Jonstrupvej. Forvaltningen går nu i gang med den afsluttende myndighedsbehandling med orientering og høringer af de berørte parter. Vejen vil kunne anlægges fra medio november 2020.

    Ejendomsselskabet Freja betaler for vejen, inden den overdrages til Furesø Kommune som offentlig vej.

    Yderligere oplysninger

    Per K. Larsen, formand for Jonstrup ’89, tlf.

    Anna Bodil Hald, Formand for Dansk Botanisk Forenings Østkreds og Værløse Naturgruppe tlf. 21 42 23 30

    Lene Munch-Petersen (A), formand for Udvalget for natur, miljø og grøn omstilling, tlf. 2328 4480

    Kontakt:

    Kommunikation tlf.: 72354012 email: kommunikation@furesoe.dk

    Per K. Larsen, formand for Jonstrup ’89, tlf.
    Anna Bodil Hald, Formand for Dansk Botanisk Forenings Østkreds og Værløse Naturgruppe tlf. 21 42 23 30
    Lene Munch-Petersen (A), formand for Udvalget for natur, miljø og grøn omstilling, tlf. 2328 4480

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/faelles-fodslag-om-fremtidens-perimetervej?releaseId=13599380

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **