PRM / Revolution i dansk produktion: Bedre forhold for 12 millioner kyllinger

    Pressemeddelelse fra Anima

    Kyllingerne har fået medvind i Danmark. I løbet af de sidste seks måneder har en lang række danske virksomheder påbegyndt en udfasning af den kontroversielle industrikylling, Ross 308. Kyllingen er internationalt blevet kritiseret af dyreværnsorganisationer for at have store velfærdsproblemer, såsom øget risiko for sygdom og besværet gang.

    I dag har 15 veletablerede brands valgt at skifte til 1 eller 2-statslige dyrevelfærdshjerter for kylling, og der er flere på vej. Det betyder velfærdsforbedringer for mindst 12 millioner kyllinger årligt.

    “Vi ser en bevægelse for dyrevelfærd, vi ikke har set mage til siden udfasningen af buræg i produkter og dagligvarehandel for nogle år siden. Der er tale om en mindre kyllingerevolution i dansk erhvervsliv, og vi nærmer os nu et “point of no return,” siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.

    Dyreværnsorganisationen Anima har i flere år arbejdet på at få udfaset den hurtigtvoksende kyllingerace. Siden februar har kampagnen særligt fået vind i sejlene.

    Virksomheder som Espresso House, Joe & The Juice og 7-Eleven har alle valgt at udfase den omdiskuterede Ross 308 og opgradere til to-statslige dyrevelfærdshjerter over de næste par år. Dertil kommer supermarkedskæderne Lidl og Aldi samt COOPs mærke Frijsenborg, der skifter al fersk kylling i sortimentet til den langsommere voksende race Ranger Gold.

    Ny kampagne skydes i gang til efteråret
    Til efteråret retter organisationen blikket mod endnu en supermarkedskæde.

    “Vi er lige nu i dialog med en række nøglespillere på detailmarkedet om at droppe turbokyllingen. I dag er Lidl og Aldi gået foran som de gode eksempler i branchen, og det bliver spændende at se, hvem af de resterende detailaktører, der er hurtigst til at hoppe med på bølgen,” siger Thorbjørn Schiønning.

    Udover at udfase den hurtigtvoksende Ross 308 arbejder Anima for at hæve velfærden for kyllingerne i produktionen ved at indføre den anerkendte standard European Chicken Commitment (ECC). Udover et skift væk fra turbokylling, så sikrer standarden også mere plads og naturligt lys i stalden. Desuden lever ECC op til 2-statslige dyrevelfærdshjerter.

    Baggrund:

    Virksomheder, der indfører 2-hjertede kyllinger (oftest inklusiv ECC):

    7-Eleven, Scandic Hotels, Espresso House, Café Vivaldi, Halifax, Letz Sushi, Lagkagehuset, Frijsenborg og Joe & The Juice

    Virksomheder, der har indført 1-hjertede kyllinger (valgt at udfase turbokylling):

    Restaurant Bone’s, Jagger, Q8, Lidl, Comwell Hotels, Aldi

    Kontakt:

    Kommunikationschef Thorbjørn Schiønning tlf.: 40 87 94 96 email: ts@anima.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/revolution-i-dansk-produktion-bedre-forhold-for-12-millioner-kyllinger?releaseId=13597376

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **