PRM / Telia leverer stabilt overskud trods corona-modvind

    Pressemeddelelse fra Telia Danmark

    I løbet af andet kvartal af 2020 har Telia oplevet en fremgang på 14.000 kunder og har nu en samlet base på 1.472.000 mobilkunder. Den fortsat stigende kundetilfredshed får en del af æren for den positive udvikling, der primært er drevet af privatforretningen, hvor online-brandet, Call me, også har vind i sejlene.

    “Vi oplever fortsat kundefremgang i en tid med stor usikkerhed grundet af corona-situationen og nedlukningen af Danmark. Medarbejderne har på forbilledlig vis omstillet sig til en anderledes hverdag, hvor vi i løbet af få måneder er gået fra, at stort set alle arbejdede hjemmefra til gradvist at være vendt tilbage til fuld arbejdsstyrke på kontoret og i vores butikker. Vores interne undersøgelser viser, at medarbejdere scorer henholdsvis 88% på holdånd og 84% på samarbejde i perioden. Kollegernes indstilling og dedikerede kundefokus i denne svære tid fortjener et kæmpe high-five herfra – med behørigt afsprittede hænder”, fortæller Telias danske CEO, Thomas Kjærsgaard.

    EBITDA stort set uændret trods nedlukningen af Danmark

    I årets andet kvartal leverer Telia et stabilt overskud (EBITDA) på 178 mio. dk, hvilket er 0,5% mindre end samme kvartal året før. Samtidig lander Telias service revenue for perioden på 694 mio. danske kroner mod 749 mio. danske kroner året før.

    “Resultatet er påvirket af, at vi har haft halvdelen af vores butikker i storcentre lukket i en periode, hvor vi samtidig har oplevet en markant nedgang i roaming-indtægterne grundet den kraftigt reducerede rejseaktivitet i og udenfor Danmark. Mod dette usædvanlige og udfordrende bagtæppe er jeg godt tilfreds med, at vi leverer et stabilt overskud sammenlignet med samme periode sidste år”, slutter Thomas Kjærsgaard.

    Telia har i løbet af kvartalet haft hovedfokus på at opretholde den kritiske teleinfrastruktur, så kunderne har kunnet benytte mobil- og datatjenester både hjemmefra, på farten og fra arbejdspladserne. I kvartalet har Telias kunder periodevist brugt op til 40% mere data og 60% mere taletid end normalt.

    Telia har været ude med nyheden om, at elforbruget i televirksomhedens datacentre, netværk, butikker og hovedkontor nu er grønt – og har endvidere annonceret flere innovative IoT-cases og partnerskaber blandt andet omkring livreddende hjertestartere og ressourcebesparende flådeløsninger til danske virksomheder.

    NØGLETAL

    Q2 2019

    Q2 2020

    Service Revenue

    749 mio. dkk

    694 mio. dkk

    EBITDA

    179 mio. dkk

    178 mio. dkk

    Telia Danmark er organiseret som filial under Telia Company. Derfor aflægges Telia Danmarks regnskab fra Stockholm og i svenske kroner. De ovenstående beløb er omregnet til danske kroner.

    Det samlede Q2-resultat for Telia Company er tilgængeligt på Investor Relations-sitet: https://www.teliacompany.com/en/investors/

    Kontakt:

    Pressechef Mads Houe tlf.: 28 27 01 71 email: mads.houe@teliacompany.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/telia-leverer-stabilt-overskud-trods-corona-modvind?releaseId=13596844

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **