PRM / COVID-19 har været en katalysator for e-handel

    Pressemeddelelse fra Escalate ApS

    Dansk Industri beretter således om, at “internethandlen boomer“. PostNord leverer 30 % flere pakker til de danske hjem og efterspørgslen fra virksomhederne om at få bygget en webshop er stigende.

    Dette er der flere årsager til. Dels har detailhandlen over en længere periode været lukket ned, og dels afskrækker virusset danskerne fra at stimle sammen på befærdede strøg og i shoppingcentre.

    Meget tyder på at den øgede e-handel er kommet for at blive. Danskernes forbrugsmønstre kan være ændret for altid og udviklingen accelereret til et højere tempo. I dag køber vi således alt lige fra yogamåtter til gummibåde over internettet.

    Dette kan være positivt for både forbrugerne og virksomhederne. Forbrugerne får nem og hurtig adgang til en række varer, der måske ikke er at finde i butikkerne, og virksomhederne kan styrke deres digitale salgskanaler og gøre sig attraktive for et landsdækkende publikum.

    Almen sund forbrugeradfærd gælder også online

    Når du handler online er det vigtigt med en kritisk sans og almindelig sund fornuft. Værd at have med i sine overvejelser er, at du ikke her har samme forhold til den virksomhed, som du handler hos.

    Hos en fysisk butik kan du bedømme placering, indretning og medarbejdere, mens du hos en webshop bør orientere dig efter forskellige troværdighedssymboler, så som e-mærket, et dansk CVR-nr. og en transparent privatlivspolitik.

    Derudover kan du nemt falde for et tilbud, der ved første øjekast virker godt, men som i virkeligheden ikke er det. Købspsykologiske mekanismer bliver nemlig i høj grad brugt på at øge konverteringsraten (antallet af besøgende der bliver til kunder i procent) hos de forskellige webshops.

    Det kan være alt lige fra tidsbegrænsede tilbud, der skal lokke dig til at gøre en hurtig handel, til mængderabat og “Køb 2 betal kun for 1”-tilbud, der skal få dig til at købe mere, end du reelt har behov for.

    Rabatkoder kan give store besparelser

    Der kan være mange penge at spare ved at benytte sig af en rabatkode, som de fleste webshops tilbyder til deres kunder.

    Disse kan du ofte få, hvis du tilmelder dig virksomhedens nyhedsbrev eller følger dem på et socialt medie. Handlinger der på sin vis er gratis for dig (du betaler med en tilladelse til at kontakte dig og med dine data), men som kan give en økonomisk besparelse.

    Gør det derfor til en vane at orientere dig efter en online rabatkode, når du handler online.

    Prissammenligning via fx PriceRunner kan ofte også hjælpe dig til at faktatjekke, om den oplyste pris eller tilbud, nu også er så godt, som det lyder til.

    Mange prissammenligningstjenester kan vise dig historiske priser, så det derved bliver nemt at gennemskue om varen er sat de 30 % ned i pris, som butikken proklamerer.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/covid-19-har-vaeret-en-katalysator-for-e-handel?releaseId=13596268

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **