PRM / Boghandlerne kan det, Amazon ikke kan

    Pressemeddelelse fra Boghandlerforeningen

    “- Men det vil være en fejl at tro, at det dermed vil være let for Amazon at feje de danske boghandlere af banen”, siger Bo Dybkær, direktør i Boghandlerforeningen.

    “- Corona-krisen har vist, at der er masser af kampgejst og kreativitet både i de fysiske butikker og netbutikkerne. Og rigtig mange danskere har under krisen fået øjnene op for, hvor vigtigt det er at have et lokalt handelsliv.
    Det er Boghandlerforeningens råd til medlemmerne, at de nu benhårdt skal fokusere på alt det, som de kan, og som Amazon bevisligt har svært ved. For eksempel den personlige kontakt og kendskabet til kunderne, den personlige rådgivning og inspiration, et veluddannet og velorienteret personale og et stærkere fokus på spændende aktiviteter og events i boghandelen”, fortsætter han.

    Går det, som det er gået i andre lande, vil Amazon gennem en meget aggressiv prissætning forsøge hurtigt at opnå betydelige markedsandele – og samtidig få så mange kunder som muligt til at blive “prime”-medlemmer.

    “- Amazon har råd til i en periode at tabe penge på for eksempel bogsalget, og dér kan den almindelige boghandel selvfølgelig ikke være med. Så igen handler det om at føre kampen ind på andre områder – for eksempel ved at oprette lokale læse- eller kundeklubber, have en tæt dialog med kunderne via bl.a. de sociale medier og satse på butikkens forankring i det lokale kultur- og handelsliv”, siger Bo Dybkær.

    I blandt andet USA har Amazon opnået en så dominerende rolle, at en stor del af befolkningen er holdt op med at “google” en vare, de er interesserede i at købe. De søger den på Amazon i stedet. Det betyder, at Amazon kommer til at dominere, både hvad angår udvalg, pris og handelsvilkår, og at det bliver endnu sværere for uafhængige webshops eller butikker at trænge igennem til forbrugeren med deres budskaber. Det kan især gå ud over de mindre, lokale butikker.

    “- Det er meget vigtigt, at boghandlerne er bevidste om den rolle, de spiller i lokalområdet, og taler med kunderne om det. Når man bruger 100 kr. på Amazon, forsvinder alle ens penge ud af lokalområdet, mange af dem faktisk helt ud af landet. Når man bruger dem i den lokale boghandel eller i en dansk webshop, er man med til at skabe jobs og omsætning herhjemme, og en stor del af pengene bliver ofte i lokalområdet i form af skatteindtægter, huslejer og anden omsætning i det øvrige lokale erhvervsliv”, understreger han.

    En undersøgelse fra Boghandlerforeningen viser, at tre ud af fire danskere stadig har en boghandel i den by, de bor i eller handler i. 77% føler, at de har et medansvar for, at det lokale butiksliv overlever, og over halvdelen lægger med vilje flere indkøb i lokale butikker, end de behøver.

    “- Det skyldes – når det gælder boghandlerne – at over halvdelen af dem, der køber bøger, bedst kan lide at købe dem i en fysisk boghandel. Det, der trækker i boghandelen, er udvalget, personalets rådgivning og hjælp og dét, at kunderne kan få bogen med hjem med det samme.
    Men det er nu, danskerne skal vise, at de virkelig mener det alvorligt. For i sidste ende er det kun forbrugerne, som bestemmer, om der fortsat skal findes lokale boghandler eller lokale butikker i det hele taget, og om de penge, de giver ud, skaber værdi, velfærd og arbejdspladser i Danmark”, slutter Bo Dybkær.

    Kontakt:

    Direktør Bo Dybkær tlf.: +4551902082 email: bo@bogpost.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/boghandlerne-kan-det-amazon-ikke-kan?releaseId=13583085

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **