PRM / Den midlertidige skole er superdigital

    Pressemeddelelse fra Furesø Kommune

    Det er en stor opgave at støtte sine børn i dagens undervisning samtidig med, at man skal arbejde hjemmefra. For selvom alle elever er sendt hjem, er det regeringens mål, at eleverne skal have så meget undervisning som muligt i den periode, hvor de ikke skal mødes fysisk.

    “Det er en særlig situation vi er i, og det er vigtigt at være bevidst om, at nødundervisningen ikke kan stå mål med, hvad der almindeligvis sker i Folkeskolen. Mange er allerede godt i gang med den noget uvante skolesituation hjemme ved spisebordet, i haven og på børneværelserne, og vores skoler arbejder på højtryk for at levere meningsfuld nødundervisning til børnene “, siger Per Christensen, skolechef i Furesø Kommune.

    Det bekræfter Andreas Hundebøll, skoleleder på Solvangskolen: “Der er ingen tvivl om, at lærerne gør sig umage, men de er jo også ramt på deres egen hjemmebane, så det sætter også nogle naturlige begrænsninger. Vi kan dog konkludere, at vi vist alle sammen er på efteruddannelseskursus i denne tid og vil kunne skrive børnehavepædagog, skolelærer, udøvere af social kontrol i det offentlige rum, håndspritsuddeler, Netflix-. og filmekspert, gør-det-selv-projektudlært og stor indkøbsmadhuskelistekoordinator på cv’et, når vi vender tilbage”.

    Det stiller krav til opfindsomheden, når al undervisning pludselig skal flyttes til et virtuelt klasseværelse. Den opfindsomhed har vist sig i rigt mål blandt kommunens lærere, der også kommer med tre gode råd til forældrene:

    1) Struktur er vigtig

    Sørg for at skabe en struktur i jeres nye hverdag derhjemme og lav gerne et skema, som I kan hænge op og følge i løbet af dagene. Børnene har brug for at vide, hvornår de laver skolearbejde, hvornår de skal holde “frikvarter”, og hvornår de har “fri”.

    2) Hjælp børnene med at skabe en god ramme for skolearbejdet:

    • Indret et sted, hvor barnet kan arbejde koncentreret
    • Hjælp barnet med at komme på de digitale platforme, som lærerne har henvist til
    • Prioriter hver dag sammen med barnet, hvad barnet skal arbejde med denne dag
    • Når skolearbejdet er slut: Tal med barnet om, hvad barnet lært?

    3) Husk “frikvarterne”

    Det er vigtigt at holde pauser fra skolearbejdet og især, hvis børnene har skolearbejde, hvor opgaverne minder meget om hinanden. Hjernen skal have ro og kroppen skal i bevægelse. Elevernes alder har en betydning for, hvor længe ad gangen de kan fordybe sig i opgaverne, men læg frikvarterne, så børnene får nogle pauser.

    “Det gælder i bund og grund om at etablere et roligt hjemmelæringsmiljø. Lærerne gør hvad de kan for at hjælpe børn, der gerne vil have mange opgaver, og børn der har svært ved den nye situation. Og så skal vi som familie også huske, at der er rigtig meget god læring i hverdagens rutiner, og at læringen opstår, når man sætter ord på den, fx når man følger en opskrift, spiller et spil eller ser en film sammen”, slutter Per Christensen.

    Gode eksempler

    Sådan forløber undervisningen lige nu på kommunens skoler:

    • Hver formiddag klokken 10 mødes Susanne fra Søndersøskolen med sine elever fra 6a. De mødes ikke i klasselokalet, som de plejer, men i den virtuelle verden via Microsoft Teams. Alle sidder på sikker afstand af hinanden foran computeren. Nogle elever har tændt deres kamera, andre er kun med over mikrofonen. Først bliver der talt om weekenden og om hele situationen med corona og skolelukning. Så tales der om de opgaver, som Susanne har lagt ud.
    • I 1.c på Hareskov Skole har lærerne lavet et orienteringsløb til familierne, der er i fuld gang med hjemmeskolen. Ruten starter og slutter ved det nye legestativ på skolens legeplads og er på ca. 1,5 km. Familierne bruger så mobilen til at finde poster og løse opgaver. I 7.x starter dagen med et obligatorisk morgenmøde kl. 9. Det er rart at starte dagen sammen med eleverne og lige tage humørtemperaturen, svare på spørgsmål og lave billedquiz. Efter seks dage udfordrer og udvikler skolen stadig konceptet, og den har fået meget positiv respons fra både forældre og elever på, at eleverne har noget at stå op til hver dag og oplever, at de har tæt kontakt med lærerne gennem dagen. Medarbejderne inspirerer hinanden på Aulas interne opslagstavle ved at lægge små eksemplariske virtuelle guides op omkring, hvordan man på alle årgange fra 0.- 9. kan bruge teknologien på nye og kreative måder i fjernundervisningen og relationsarbejdet på afstand.
    • 8.c på Lyngholmskolen arbejder med at filme og uploade egne videoer til klassens Skoletube-kanal. Alle elever filmer en lille videodagbog hver dag, som de uploader på klassens kanal. Nogle elever bruger det også til at reflektere lidt over hele situationen. Klasselærerne bruger også videodagbøger til at samle op på elevernes kommentarer og opgaver. På den måde følger hele klassen med i hinandens skolearbejde og klassefællesskabet lever videre i den virtuelle verden.
    • I dansk på 7. årgang på Stavnsholtskolen læser eleverne romanen “Sølvblomst”, som afsluttes med en aflevering. Lærerne følger med i elevernes læsning via BookBites, der giver viden om elevernes læsevaner fx antal sider, antal bøger og læsehastighed.

    Kontakt:

    Per Christensen, skolechef i Furesø Kommune, 7216 5800

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/den-midlertidige-skole-er-superdigital?releaseId=13590743

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **