PRM / Klimarådet overser cyklens store rolle i den grønne omstilling

    Pressemeddelelse fra Cyklistforbundet

    – Klimarådet overser den store rolle, som cyklen bør have i den grønne omstilling. Rådet har blikket stift rettet på bilkørsel og hænger fast i gammeldags måder at løse transportudfordringer på i stedet for at anbefale virkningsfulde ændringer af vores infrastruktur, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

    Klimarådet udgav mandag den 9. marts sin rapport ‘Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion – retning og tiltag for de næste ti års klimaindsats i Danmark’.

    Klaus Bondam undrer sig over, at el-ladcykler og el-cykler ikke er særskilt nævnt i rapporten:

    – Det er nye transportmidler, som kan erstatte rigtig meget bilkørsel og erhvervstransport i byerne. Hvis vi gør det nemt og trygt at bruge dem vel at mærke. 46 % af danske pendlere har under 10 km til arbejde. Det er ingen distance for elcykel. Der er også mange varetransporter i byerne, der kan klares på en el-ladcykel – mens den tid, som i dag bruges på at lede efter parkeringsplads, kan spares væk.

    Elbiler gør det ikke alene

    Han kalder det skuffende, at Klimarådet antager og accepterer, at vi kommer til at køre endnu flere kilometer i bil i de kommende år, og at løsningen på det er fossilfri biler:

    – Vi kan ikke bare blive ved med at fremskrive nuværende udvikling og fylde endnu flere biler ind i vejnettet. Der skal være færre biler i 2050 – ikke flere. Det er naivt at antage, at elbiler er CO2-neutrale, fordi brændstoffet er det. Vi skal stadig bruge en masse energi på at producere de her elbiler. De er jo ikke fuldstændige bæredygtige. Vi løser heller ikke trængselsproblemer og sundhedsproblemer ved at køre i el-biler, siger Klaus Bondam.

    Prioritér cyklisters fremkommelighed og sikkerhed

    Ifølge Klaus Bondam er Klimarådet alt for pessimistisk i sin vurdering af mulighederne for ved politiske virkemidler at få danskere til at ændre adfærd og vælge mere grønne transportformer.

    – Faktum er, at hvis man inviterer folk til at køre i bil, så kører de i bil. At bilen i dag er det foretrukne transportmiddel er et udslag af politiske virkemidler: For eksempel subsidering, nyligt sænkede afgifter og bilbaseret byudvikling.

    – Hvis vi fx lod bilejere betale den reelle markedspris for parkeringspladser i byerne, ville flere lade bilen stå. Vi har brug for byer og infrastruktur, hvor cyklen er konkurrencedygtig med bilen i flere af hverdagens transportsituationer. Fodgænger- og cykelvenlige byer centreret omkring kollektive trafikknudepunkter bidrager i høj grad til CO2-reduktion. Derfor skal cyklisters fremkommelighed prioriteres mindst lige så højt som bilisters – og nogle gange højere, siger Klaus Bondam.

    Cyklen er som en schweizerkniv

    Han kritisikerer Klimarådet for at overse potentialet i cyklen:

    – Desværre har vi et klimaråd af ‘den gamle skole’. Vi har brug for rådsmedlemmer, der har blik for de bæredygtige urbaniseringstendenser, som vil kunne gøre en afgørende forskel, når vi skal reducere den enkeltes CO2-udledninger.

    Klaus Bondam kalder cyklen en schweizerkniv, der løser flere problemer på en gang: Klima, miljø, trængsel og sundhed:

    – Derfor er min opfordring til Klimarådet her og nu: Kom op på cyklen.

    Kontakt:

    Direktør Klaus Bondam tlf.: 4070 8365 email: bondam@cyklistforbundet.dk

    Kommunikations- og engagementschef Jane Kofod tlf.: 2217 5588 email: jak@cyklistforbundet.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/klimaradet-overser-cyklens-store-rolle-i-den-gronne-omstilling?releaseId=13589569

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **