Pressemeddelelse fra Økologisk Landsforening
Ingen andre i verden køber så mange økologiske varer pr. indbygger som danskerne. Æren for det, kan i høj grad tilskrives det røde ø-mærke, som fylder 30 år i 2020. Mærkets og økologiens succes har desuden været medvirkende til sundhedsgevinster for mennesker og dyr, samt mere omtanke for grundvand og natur. Inden mærket runder det næste skarpe hjørne, er Økologisk Landsforenings mål, at endnu flere økologiske varer lander i danskernes indkøbskurve, og at økologien tages til nye bæredygtige højder.
“Økologien er blevet voksen og velkonsolideret, men den må aldrig læne sig tilbage og blive doven. Ø-mærkets 30-årige styrke og økologiens stabile vækst skal bruges til at gå et skridt videre, så forbrugerne får endnu flere og endnu bedre muligheder for at træffe bæredygtige valg i fremtiden,” siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.
Salget af økologiske varer har været konstant stigende gennem samtlige 30 år, og ifølge en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Økologisk Landsforening, forventer 74 pct. af danskerne at købe mere økologi fremover.
“Hvor forbrugerne tidligere havde fokus på basisvarer inden for mejeri og grønt, ønsker de nu også mere niche- og trendprægede produkter fx inden for drikkevarer, snacks og chokolade. Det betyder, at der kommer flere nye, mindre virksomheder på banen, og at de eksisterende udvider deres sortiment,” siger han.
Økologisk Landsforening markerer 30 året for ø-mærket med at sætte et konkret og ambitiøst mål for, hvor økologien er om ti år.
“Kigger vi historisk på økologiens vækst og succes, tør vi godt at sætte overlæggeren højt. Vi tror på, at det økologiske landbrugsareal er på 30 pct., og at de økologiske varer udgør 30 pct. af det samlede varekøb i 2030,” siger Per Kølster.
“Derudover arbejder vi intensivt på, at økologerne er dem, som står forrest for at løse klimaudfordringerne i landbruget, så vi tager vores del af ansvaret.”
Ø-mærkets 30-års fødselsdag bliver fejret i hele 2020 med kampagner og forskellige aktiviteter.
FAKTA – VIDSTE DU:
· At knap 14 pct. af danskerne fødevareindkøb er økologisk
· At det økologiske landbrugsareal i Danmark er steget med 86 pct. siden 2007
· At Dansk Naturmælk var et af de første produkter, som fik det røde ø-mærke
· At Danmark var det første land i verden, som fik sin egen økologilov i 1989
· At grøntproducenter som Søris og Søbogaard har brugt ø-mærket lige siden 1990
· At de økologiske varer i 1991 for første gang fik deres egne hyldeforkanter og butiksskilte, så forbrugerne kunne finde vej til varerne i butikkerne
Kontakt:
Per Kølster, formand Økologisk Landsforening, tlf. 2222 0737, pk@okologi.dk
Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder i Økologisk Landsforening, tlf. 25 42 93 02, vk@okologi.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/o-maerket-fylder-30-ar?releaseId=13585690