PRM / Danmarks Lærerforening inviterer til “Skolemødet”

    Pressemeddelelse fra Danmarks Lærerforening

    Internationalt har der længe været en erkendelse af, at en kvalitativ udvikling af skolen forudsætter et tæt og forpligtende samarbejde mellem eksperterne fra den pædagogiske forskning, lærerprofessionen og politikerne lokalt og centralt. Den erkendelse vinder i stigende grad indpas i den danske uddannelsesdebat. Og denne erkendelse er udgangspunktet for Skolemødet den 5. december.

    “Danmarks Lærerforening ønsker med Skolemødet at sætte yderligere skub i den positive udvikling, vi har oplevet gennem de seneste par år. Udviklingen af folkeskolen har i alt for høj grad været præget af ønsket om at udvise politisk handlekraft og i alt for ringe grad taget udgangspunkt i den viden, vi har fra den pædagogiske forskning og lærerprofessionens praksiserfaring. Vi ser positive tegn på en vilje til et paradigmeskift, og den udvikling vil vi gerne hjælpe på vej”, siger formand i Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.

    Danmarks Lærerforenings medlemmer har over de seneste tre år arbejdet med at formulere et “folkeskoleideal”, der er lærerprofessionens bud på folkeskolens grundlæggende værdier.

    “Vi vil præsentere vores folkeskoleideal på Skolemødet. Ikke som en facitliste men som lærerprofessionens bud på, hvorfor vi holder skole i Danmark. Vi håber, at det kan bidrage til en fælles debat, så vi i højere grad får en fælles kompasretning for samfundets vigtigst institution, folkeskolen”, siger Anders Bondo Christensen.

    På mødet vil dygtige forskere kort introducere den viden, de har på centrale emner som inklusion, præstationskultur og faglig læsning. Mødedeltagerne vil drøfte, hvordan de kan bruge den viden kombineret med lærernes erfaringer fra klasselokalet til i fællesskab at finde kvalificerede svar på nogle af folkeskolens centrale udfordringer.

    “Vi gør os naturligvis ingen naive forestillinger om, at vi på en enkelt dag kan finde løsningen på udfordringer som skolen har bokset med i årevis. Det er heller ikke målet med dagen. Vi håber imidlertid, at selve arbejdsformen i løbet af dagen kan give inspiration til, hvordan vi langt mere kvalificeret samarbejder om at gøre folkeskolen endnu bedre for eleverne”, siger Anders Bondo Christensen

    Undervisningsministeren, medlemmerne af Folketingets undervisningsudvalg, KL’s børne- og ungeudvalg, pædagogiske forskere og repræsentanter fra forældrene, forvaltningscheferne og skolelederne er blandt de inviterede til Skolemødet.

    Læs hele Danmarks Lærerforenings folkeskoleideal her.

    Yderligere kommentarer:

    Anders Bondo Christensen, formand i Danmarks Lærerforening, telefon 21646293

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danmarks-laererforening-inviterer-til-skolemodet?releaseId=13584391