PRM / Kræv digitalisering af trykte tilbudsaviser i stil med Digital Post

    Pressemeddelelse fra eTilbudsavis

    Flere end 90% af danskerne over 15 år er tilmeldt Digital Post, iflg. Digitaliseringsstyrelsen. Det har reduceret postkassen til hovedsageligt at være en “reklamekasse,” mener Christian Birch, som er medstifter af eTilbudsavis-app’en – en app, der benyttes af en halv million danskere hver måned til at læse digitale tilbudsaviser.

    57% af danskerne, der læser tilbudsaviser, læser dem digitalt i mere eller mindre grad, iflg. Kantar Gallup. Digitale tilbudsaviser udbydes af flere apps og hjemmesider, der samler disse, samt af stort set alle detailkæder selv.

    Derfor mener holdet bag eTilbudsavis-app’en, at der bør etableres en ordning, der ligner ordningen for Digital Post:

    – Det bør kun være tilladt at udsende trykte tilbudsaviser til de, der rent faktisk ikke har mulighed for at læse digitale tilbudsaviser, og som ønsker trykte tilbudsaviser i stedet. Størstedelen bør læse digitale tilbudsaviser på de mange forskellige platforme, der findes, siger Christian Birch, og fortsætter:

    – Hvis vi sammenligner med Digital Post, så er det blot 8,5 % af danskerne, som ikke kan læse Digital Post. Dermed vil det fremover kun være op imod 8,5 % af danskerne, som vil modtage trykte tilbudsaviser, hvis de reguleres i stil med Digital Post. Det er i forvejen kun 28%, der udelukkende læser trykte tilbudsaviser, så det er et naturligt skridt videre.

    Kort om markedet for tilbudsaviser

    • 66% af danskerne læser tilbudsaviser i digital og/eller trykt udgave (Kantar Gallup)
    • Blandt danskerne, der læser tilbudsaviser, gør følgende sig gældende:
      78% læser trykte tilbudsaviser i mere eller mindre grad (= 51% af danskerne)
      57% læser digitale tilbudsaviser i mere eller mindre grad (= 38% af danskerne)
    • Opdeler man danskerne i gensidigt udelukkende grupperinger, ser man følgende:
      43% læser udelukkende trykte tilbudsaviser (= 28% af danskerne)
      35% læser både digitale og trykte tilbudsaviser (= 23% af danskerne)
      22% læser udelukkende digitale tilbudsaviser (= 15% af danskerne)

    Kort om eTilbudsavis

    • Stiftet i 2009 af Morten Bo Rønsholdt og Christian Birch (som hhv. 20- og 21-årig)
    • En af Danmarks mest populære apps med +2 mio. downloads
    • +2,1 milliarder sider blev læst i tilbudsaviserne via app’en i 2018
    • ~500.000 benytter app’en månedligt (~100.000 dagligt og ~250.000 ugentligt) i Danmark, og samlet set 1.000.000 månedligt på tværs af Skandinavien
    • Består af et hold på 37 personer, og har kontor i København

    Kontakt:

    Christian Birch
    Medstifter, eTilbudsavis
    cb@etilbudsavis.dk
    +45 28151070

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/kraev-digitalisering-af-trykte-tilbudsaviser-i-stil-med-digital-post?releaseId=13584120