Pressemeddelelse fra Care of Carl
Mænds bidrag til hustruens garderobe er minimal og kan ofte indskrænkes til et ganske specifikt område – nemlig undertøjet. Kvinder derimod har en langt mere aktiv rolle i at fylde modpartens tøjskab. Tal fra , en herretøjsbutik på nettet, viser, at 37,1 procent af alle køb bliver foretaget af kvinder. Ifølge Torsten Grunwald, der er forfatter til bogen Den velklædte mand og indehaver af en med samme navn, er tøjkøb stadig en kvindeting.
– Der er heldigvis mange mænd, der selvstændigt og stilbevidst har styring med, hvad der hænger i klædeskabet. Men historisk set har tøj været kvindens domæne, og selv om kønsrollerne har ændret sig markant i de seneste 50 år, er der stadig noget af den traditionelle arbejdsfordeling mellem mand og hustru, der hænger ved, forklarer Torsten Grunwald.
Han mener, at mode og tøj traditionelt er blevet opfattet som noget forfængeligt og følsomt, som nogle mænd har svært ved at forholde sig til. Han opfordrer dog mænd til at droppe frygten og klæde sig selv på.
– Jeg synes, at det er et problem, hvis manden ender som hustruens påklædningsdukke. Det bliver hurtigt et lidt ynkeligt syn, hvor mand og tøj stikker i forskellige retninger. Det kan rigtignok være bekvemt, at hustruen klarer tøjindkøbene, så man i en travl hverdag ikke skal tænke på dem. Men der er en stilistisk pris at betale. Til forsvar for kvindens hovedrolle i tøjindkøb kan man sige, at kvinder generelt er mere orienterede mod det aktuelle modebillede og kan hjælpe med at friske mandens fremtoning op. Mænd holder sig ofte til en bestemt stil eller en håndfuld yndlingsmærker, hvilket kan være fint nok, men også blive stillestående, mener Torsten Grunwald.
Han nævner, at kvinder for eksempel kan finde på at introducere en spraglet skjorte i mandens garderobe til at supplere hans hvide og lyseblå forretningsskjorter.
Både gaver og kæmpeordrer
Salgstallene fra beskriver, at mens 37,1 procent af købene gennemføres af en kvinde, står kvinder kun for 28,5 procent af trafikken på hjemmesiden. Det betyder, at de kvindelige købere er mere målrettede i deres shopping og har en højere konverteringsfrekvens.
– Vi har eksempler på kvindelige kunder, som hver anden eller tredje måned lægger kæmpeordrer på 15-20.000 kroner til deres mænd. Hvis vi så samme data fra en webshop udelukkende med kvindetøj, er jeg sikker på, at billedet ville være et helt andet. En del af disse køb er sandsynligvis gaver fra kvinder til deres sønner, kærester og ægtemænd, men det er jo også en form for engagement i mandens garderobe, siger David Brink, Country Manager i Care of Carl.
Tidligere undersøgelser, der minder om den, som Care of Carl har lavet – blot med omvendt fortegn – har vist, at mænd står for cirka tre procent af købene på webshops kun med kvindetøj.
Kontakt:
Lasse Kessler Grenvald
Relations Specialist, Epicent PR
(+45) 78 70 09 36
lbg@epicent.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/kvinder-dikterer-maends-tojstil-hver-tredje-kunde-i-herretojsbutik-er-kvinde?releaseId=13581654








