Pressemeddelelse fra Playgames.dk
Fortnite har været en ubetinget succes for spiludvikleren Epic, som
på gratisspillet ved salg af kosmetiske udvidelser. Ovenpå succesen har udvikleren i starten af 2019 fulgt op med et nyt tredjeparts markedssted til PC, hvor gamere kan købe nye spil.Men muligheden for endnu et sted at købe sine spil, har vist sig at udløse
.– Der hvor Epic Store adskiller sig markant fra andre store fronts, er deres villighed til at kaste penge efter spiludviklerne, for at sikre sig eksklusive lanceringsaftaler af spil. Flere længe ventede titler fra 2019 har været bundet på, at hvis du vil spille dem, så har du kun mulighed for det gennem Epic Store, som i manges øjne er en ringere løsning end de eksisterende spilbutikker og launchere, fortæller Jack Jørgensen, direktør hos
.Eksklusive digitale launchere styrker spiludviklingen
Det er på
, som med sine over 30.000 spiltitler, at langt har været vant til at holde styr på deres spilbiblioteker, forbinde med venner samt købe og dele nye titler. En platform, der tilbydes af den amerikanske spiludvikler Valve, bedst kendt for titler som DotA, Half-Life og . Med en ny og seriøs spiller på banen så udfordres markedet med begrænsninger for gamere men til gavn for spiludviklerne.– For spiludviklere er eksklusivaftalerne en måde at dele udgiften til spiludviklingen mellem studiet og udgiveren og sikre noget kapital, allerede inden det første spil, er solgt. Men det er selvfølgelig op til det enkelte studie at vurdere, om den storefront de indgår i et samarbejde med, kommer til at have en positiv eller negativ effekt på spiludviklerens omdømme, fortæller administrerende direktør for Producentforeningen, som er brancheorganisationen for producenter af film, tv og computerspil, Jan Neiiendam.
Eksempelvis oplevede det ukrainske spilstudie 4A en
, da deres længe ventede titel blot halvanden uge inden udgivelse blev trukket fra Steam til fordel for en eksklusivaftale med Epic.Endnu en milliardindustri bliver disrupted på godt og ondt
Gaming er en global milliardindustri, som har
, og forventes at stige til en samlet omsætning til knap ifølge analysefirmaet . Og ligesom omsætningen af musik og film har fået et gevaldigt løft ved at gå fra gammeldags fysiske udgivelser til digitale tjenester og streaming, så har spil haft den samme udvikling gennem de sidste 15 år.Men den digitale bølge for gamere bringer de samme problemer med sig, som film, serier og musiktjenester har måtte døje med.
– Da Netflix og Spotify kom frem, var de temmelig alene på markedet og langt de fleste brugere var glade for, at der kun var den ene tjeneste inden for film og musik at betale og forholde sig til. Men i takt med, at der kom flere og flere tjenester til, blev markedet fragmenteret og en jungle at navigere. Det samme er desværre ved at ske på spilmarkedet også, til glæde for udgiverne, men til evig gene for forbrugerne, siger Jack Jørgensen fra Playgames.dk
Kontakt:
Jack Jørgensen
Teknisk Chef, Playgames.dk
(+45) 20 15 13 64
teknisk@playgames.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/gamere-fortnite-smadrer-spilhandlen-med-eksklusivaftaler?releaseId=13581276